DVD: Bootcamp

Het is een typisch Amerikaans fenomeen: opvoedkampen, of zoals de Amerikanen het zelf noemen 'Bootcamps'. Ze zijn bedoeld om ontspoorde jongeren weer in het gareel te krijgen, maar dan op niet mis te verstane, harde wijze. De afgelopen jaren zijn er in de media berichten verschenen over kinderen die dermate werden aangepakt dat zij voor het leven psychisch beschadigd zijn of nog erger tot de dood erop volgde. De kampen zijn ook veelal 'illegaal' en worden niet door overheidsgeld gesteund. Gedreven door een op macht beluste uitgerangeerde kolonel (of iets dergelijks) worden ze weggestopt in uithoeken waar niemand ze kan vinden. Dit lijkt ideaal voer voor een thriller. Zo dacht ook regisseur Christian Duguay en hij maakte er een film over met de -niet zo verrassende- naam Bootcamp. Er moet wel volledigheidshalve bij vermeld worden dat het geen verfilming is van het gelijknamige boek, al lijkt de verhaallijn dat soms wel te suggereren.

Camp Serenity
Mila Kunis speelt de rol van Sophie, een opstandige tiener zoals er zovelen zijn. Ze woont samen met haar moeder en diens vriend Carl in een niet al te klein huis. Carl zet zich als politicus in voor de maatschappij en dan vooral tegen het gebruik van drugs onder jongeren. Wanneer Sophie op een avond met een joint in haar hand een huiselijk feestje verstoort, zijn haar moeder en vooral Carl het beu. Later op de avond, wanneer Sophie samen met Ben, haar vriendje -gespeeld door Gregory Smith (Everwood - TV)- op een feestje een plan probeert te smeden om aan haar moeder en stiefvader te ontsnappen, wordt zijn hardhandig 'opgepakt'. Ze heeft geen idee door wie ze wordt meegenomen of waar ze naar toe wordt gebracht. Ze heeft geen idee door wie ze wordt gedrogeerd en meegenomen of waar ze naar toe wordt gebracht. Enkele tijd later wordt ze wakker op een boot die haar naar één van de Fiji-eilanden brengt. Daar bevindt zich Camp Serenity, het opvoedkamp van Dr. Hail (een rol van Peter Stormare, Prison Break - TV). De intentie van het kamp is de ontspoorde Sophie weer fatsoen bij te brengen.

Opstand
Nadat Sophie is meegenomen probeert Ben eerst uit te vinden waar zijn vriendin heen is gebracht. Als hij dat eenmaal weet verzint hij een manier om ook in het kamp terecht te komen om haar zo te kunnen redden. Dit plan wordt hem ingegeven nadat hij op internet behoorlijk verontrustende informatie over Dr. Hail en zijn kamp heeft gevonden. Ben weet uiteindelijk in het kamp terecht te komen en probeert samen met Sophie te ontsnappen. Of dit zal lukken is nog maar de vraag; het kamp bevindt zich immers op een eiland midden in de oceaan en is daarnaast ook nog eens met allerlei sensoren afgezet. Het lijkt een klus die niet te doen is. Het tweetal slaagt er wel in meerdere tieners mee te krijgen in hun verzet. Een opstand is onvermijdelijk. Wat dan volgt zal de toekomst van Camp Serenity en Dr. Hail voorgoed veranderen, evenals het leven van de vele kinderen die ooit in het kamp hebben gezeten.

Spanning
Het thema dat in de film wordt gebruikt is een angstaanjagend fenomeen. Als kijker vraag je je af of deze kampen enerzijds echt bestaan en anderzijds er ouders zijn die hun kinderen er naartoe sturen. De manier waarop gefilmd is, brengt een duister beeld naar voren. Ongetwijfeld bedoelt om de spanning te verhogen. Soms lukt dit, maar op andere momenten komt het allemaal net iets te overdreven over. De boodschap die Duguay met de film over wil brengen -wanpraktijken in de samenleving- komt niet echt over. Als kijker krijg je een thriller te zien. De enige keren dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt dat dit verhaal realiteit zou kunnen zijn is bij aanvang van de film en aan het eind. Op beide momenten wordt er een stuk tekst vertoond waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk plaats heeft gevonden in Amerika. Het zijn juist wel deze momenten die de film meer waarde geven. De hoofdrollen van Mila Kunis en Gregory Smith worden goed en gedegen neergezet. Echter, zij worden overtroffen door Peter Stormare als de vleesgeworden kampleider Dr. Hail. Hij belichaamt het type kampleider dat je ook op die plaats zou verwachten.

Dit samengevat is Bootcamp een aardige thriller met een onderliggende boodschap, die weliswaar iets breder uitgemeten had mogen worden. Je zult zeker niet 90 minuten op het puntje van je stoel zitten, maar enige spanning zul je wel voelen tijdens het kijken. Vooral het meeleven met wat de jongeren wordt aangedaan in Camp Serenity zorgt voor de kracht van deze film. Een mooie drie-sterren-waardering is op zijn plaats.

Label: RCV Releasedatum: 14 mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.