CD: Jethro Tull - This Was Deluxe Edition

Meer dan veertig jaar geleden stond er nog Jethro Toe op de hoes van de single 'Sunshine Day'. Een spelfout die de single nu een collectors item maakt. Er had uiteraard Jethro Tull moeten staan, een band die vernoemd is naar de uitvinder van een fijn stukje landbouwtechniek. Op hun eerste studio-album This Was stond de naam wel juist vermeld en na veertig jaar is dit innovatieve staaltje muziekvermogen opnieuw uitgebracht in een Deluxe Edition en daarop staat nu ook de opname van 'Sunshine Day'.

Tegenwoordig worden er nogal veel albums in een verjaardagsjasje gestoken en kom je er niet zomaar meer met een paar bonustracks vanaf. Vandaar dat ook aan deze creatie geluidstechnisch gesleuteld is en er enkele interessante extra's zijn toegevoegd. De Deluxe Edition bestaat uit twee cd's. De eerste bevat de originele mono LP versie die door de remastermolen heen is gegaan. De tweede cd is een nieuwe stereomix van het album. Logischerwijs gaan beide schijfjes erop vooruit qua geluid, al blijft een krakende LP ook zijn charmes houden. Maar de stereomix laat toch een grote vooruitgang horen qua helderheid en intensiteit. De vlakheid van de mono uitgave is voor zover mogelijk opgepoetst tot een blinkend geheel waardoor de bluesprogrock van de band mooi naar voren komt.

De extra's die de remasterde uitgave van 2001 sierden ('One for John Gee', 'Love Story', 'Christmas Song') zijn ook hier aanwezig. Maar ditmaal is er meer, zo bevat de tweede cd de nieuwe stereoversies van 'Sunshine Day', 'One for John Gee', 'Love Story' en 'Christmas Song'. Op de eerste cd zijn twee BBC John Peel opnames uit 1968 te vinden. Natuurlijk zijn deze sessies een weerslag van het This Was album en bevatten daarom dus op 'So Much Trouble' na dezelfde titels die al op deze uitgave aanwezig zijn. De Peel sessie kent enkele sterk verkorte versies van de plaat aangezien de radiovriendelijkheid ook meetelde.

De Deluxe uitvoering is een aardige toevoeging voor de fan, zeker omdat het geluid van de stereomix nogal een vooruitgang is. Toch bevat de cd wel erg veel dubbele tracks en de vraag of men ooit nog terug grijpt naar de mono uitvoeringen dient zich aan. Nieuwe Tull-geïnteresseerden hebben met deze editie wel een erg mooi instapmodel gevonden.

Label: EMI Datum: Mei 2008 Waardering: