Concert: The Presidents of the USA in Tivoli

Deze week was het zover, een muzikaal feest streek neer in ons landje. Een trio bestaande uit een kale kerel met een eeuwige glimlach, een goedzak met een bos vol krullen en een iets serieuzere gitarist die pas in 2004 kwam mee bouwen aan de feestjes. Na lange tijd van afwezigheid waren The Presidents of the United States of America (PUSA) eindelijk weer terug! Niet alleen met een knaller van een cd, (These Are The Good Times People), maar Nederland werd ook verblijd met een drietal optredens. Eindhoven, Groningen en Utrecht waren de gelukkigen en afgelopen zaterdag was Tivoli aan de beurt.

De show was dubbel en dwars uitverkocht en een gemêleerd publiek (variërend van jonge pubers tot vijftigers) bezette de zaal. De inleidende muziek met jaren negentig klassiekers bracht de toegestroomde massa al in de stemming om terug te gaan in de tijd, een tijd waarin er om 'Dune Buggy' en 'Peaches' geschreeuwd werd. Rond 20.30 beklom het trio de planken en verwelkomden ze het publiek bij hun 'rock show'. Voorzien van drums, basitar en guitbass trokken de mannen ten strijde en kreeg de luisteraars gelijk in beweging. Middels 'Tiki God' en 'Kitty' gingen we al meteen terug naar de vorige eeuw, maar ook nieuwe materiaal als 'Rot In The Sun' en 'Ladybug' sloeg aan. Het beloofde een ware feestavond te worden, waar de warmte, de intensiteit en de vrolijkheid toenam met de tijd.

Het midden van de set rockte de pan uit met nummers als 'Dune Buggy', 'Sharpen Up Those Fangs', de klassieker 'Lump' en 'Ghosts Are Everywhere'. Chris Ballew's uitpuilende ogen, constante glimlach en enthousiasme waren de vlam in de pan. De scherpe gitaarsolo's van Andrew McKeag zorgden voor nog wat meer pit. Iedereen had plezier, er werd gecrowdsurfd, gestagedived, en gepogood dat het een lieve lust was. Het drietal rockten in hoog tempo 23 nummers erdoorheen in ongeveer anderhalf uur. Het zweet droop van hun hoofden (ondanks de ventilatoren) en in de zaal stoomden de dampen van al het gespring omhoog. Op het einde van de reguliere set ging iedereen helemaal los, maar wat wil je als je tracks als 'Mach 5', 'Mixed Up S.O.B', 'Peaches' en 'Kick Out The Jams' voorgeschoteld krijgt?

Tijdens de toegift werd er gehoor gegeven aan de roep in het publiek om 'Toob Amplifier' wat ze al twee jaar niet meer gespeeld hadden. Ook de raggende riffs van 'Video Killed The Radio Star' en 'We're Not Gonna Make It' sloegen in als een bom. PUSA is het nog steeds niet verleerd om een heerlijke rockavond neer te zetten waarbij iedereen met een glimlach en een bezwete kop de zaal verlaat. Wat een festijn!

Setlist:
Tiki God
Kitty