CD: Fixkes - Fixkes

"Die goeien, ouwen tijd, van rekenen en vlijt. Een leven zonder zorgen ambitie of spijt." Een liedje over de dingen die Fixkes zich herinnert van vroeger. En niet alleen hijzelf, maar de velen van de bevolking (zowel Vlaams als Nederlands) heeft deze herinneringen. Geen wonder dat 'Kvraagetaan' zestien weken lang op nummer 1 stond bij onze zuiderburen. Een zoet en lief liedje waarin het A-team, de tieten van Tatjana, botsauto's, cassettebandjes, The Reflex...fl-fl-fl-fl-flex en knielappen op je broek voorbij komen. Humor en nog een mooie compositie ook.

Het titelloze debuut van de Fixkes verscheen op ons eigen Excelsior, wat daarmee zijn eerste Belgische band binnenhaalde. Eentje die zich bij de groten van de hedendaagse relaxte gitaarpop willen scharen: "We hebben het warm water niet uitgevonden, we willen gewoon een plonske doen in een badje van pakweg Jack Johnson, G.Love, Everlast en Flip Kowlier. En hopen dat er zoveel mogelijk volk mee komt zwemmen." En het moet gezegd, het lijkt er muzikaal zeker op. De combinatie met de heerlijke Vlaamse teksten (die een stuk beter te verstaan zijn dan die van Flip Kowlier) voegt echter nog meer toe. Droge humor of absurdistische taalvondsten zoals in het nummer ´Lievelingsdier´ bijvoorbeeld. "Nen eenhoorn is ook mor ne cornetto me een ego en een giraf ee het charisma van een blokske lego". De plaat staat vol met dit soort vernuftige prachtzinnen.

Muzikaal springt '(ik zen van) Stabroek' er ondermeer uit. Een fragiele pianoballade begeleid met akoestische gitaar en achtergrondpercussie die door de flow van de woorden een extra zetje meekrijgt. 'Dertiger.be' begint als een regelrechte Jack Johnson-creatie waarin een vrolijke gitaar en een diep basloopje de ruggenwervel vormen. 'Vrijdagavond' is van een heel ander kaliber, een rap over het groenere stukje gras aan de andere kant dat over een vet aangezet sample dondert. De tekst is wederom schitterend, "makkis oep aa lief zitten astublief, z'is echt zo schoon en ik heb goesting in iet nief." Met het schattige 'Pistoleke' en 'Lepeltje' kruipt de sfeer weer terug richting Johnson en G. Love. Een briljante plaat met grote originaliteit.

Label: Excelsior Records Datum: Oktober 2007 Waardering: