CD: Farryl Purkiss - Farryl Purkiss

Werd eerdaags Newton Faulkner door de bovengetekende al een beetje vergeleken met tijdgenoten Jack Johnson en Donavon Frankenreiter. Dan heb ik hier weer iemand die nog beter binnen die relaxte gitaar-poprock past. Althans dat lijkt zo te zijn na de eerste noten van Faryll Purkiss' selftitled album. Zijn tourschema verraadde tevens zijn aanwezigheid als voorprogramma van Frankenreiter en Ben Lee. Daarnaast heeft hij ook wel eens een nummer samen met Jack Johnson gemaakt én staat er een track op de plaat met de titel 'Times Like These'. Sounds familiar?

Purkiss is een geboren en getogen Zuid-Afrikaan en groeide op aan de noordkust van het land. Misschien dat de sfeer en het weer bij hebben gedragen aan zijn 'chilled out sound'? Het geluid van het openingsnummer 'Better Days' glijdt als warme boter over een gloeiend hete plaat. De talentvolle Zuid-Afrikaan trapt het album af met een boeiende en pakkende song die de sfeer van zijn sound goed introduceert. Melodie, een akoestisch gitaartje en een warme stem verpakt in een meerlaags jasje van meer dan zes minuten. Die drie elementen spelen de belangrijkste rol in dit toch wel kleine kunstwerkje. Het knappe daarnaast is de variatie die je voorgeschoteld krijgt. Soms met juist subtiele verschillen tussen de nummers en een andere keer door tempowisselingen. Het toevoegen of verdwijnen van instrumentarium (zoals een mondharmonica in 'Sticks and Stones' of het heerlijke basslijntje in 'Black Hole') en goed te onderscheiden melodietjes zorgen voor de extra diepte. De nummers liggen qua compositie zo makkelijk in het gehoor dat ze erg goed blijven hangen. Zeker als het gaat om simpele meezingers als 'La-Di-Da'.

Het gitaarspel van Purkiss is daarnaast technisch ook nog eens uitstekend. Een prachtig solootje zoals in 'Times Like These', het gepingel op het instrumentale 'Speechless' en het gepluk in 'Evil Spell' laten al horen dat Purkiss een begenadigd gitaarspeler is. Jack Johnson heeft er een concurrent bij, zoveel is wel duidelijk!

Label U-Sonic Datum: 12 oktober 2007 Waardering: