Kitty, Daisy & Lewis - The Roots of Rock 'n' Roll

"The A to Z is the mother of all compilation series", staat er in het cd-doosje van Kitty, Daisy & Lewis: 'The Roots of Rock 'n Roll'. Op de coverfoto zijn de dames voorzien van een stel vetkuiven die terug doen denken aan een tijd dat Amerikanen nog bevrijders waren, en de jukebox het middelpunt van de kroeg. Maar Kitty, Daisy en Lewis Durham zijn toch écht drie jonge zusjes van wie het qua leeftijd logischer zou zijn dat ze zich registreren op FOK! dan dat ze een dubbel-cd met dit muziekgenre samenstellen. De wortels van de Rock 'n Roll liggen immers in de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw, een tijd dat hun opa voor het eerst een afspraakje had met oma.

Verantwoordelijk voor het feit om het samenstellen over te laten aan de jonge zusjes is BBC-dj Rob da Bank. Zijn Sunday Best-label heeft een neusje voor onontgonnen muziekmateriaal en kun je gerust als een A-merk beschouwen. Ook dit album. De Durham-zusjes moeten hun debuut nog uitbrengen, maar laten met dit album al weten hun klassiekers te kennen. Hoewel, klassiekers? In feite bevat dit album geen klassiekers, of bekende namen. Goed, de meiden hebben er zelf één eigen nummer tussen gefrommeld die geheel strookt met de rest van het album. De enige naam die me verder bekend voorkwam was die van The Platters. Een naam die ik enkel heb kunnen onthouden omdat ze een jaar of vijftien geleden als 'substitutes' optraden in het dorpshuis van het dorp waar ik opgegroeid ben. Destijds waren het vooral vijftig-plussers die een gokje op de dansvloer waagden.

Oervorm
Namen noemen van de artiesten op dit album is dan ook bijna zinloos. Of je moet echt ooit van Albert Ammons gehoord hebben, die CD 1 opent met 'Boogie Woogie Stomp'. Andere artiesten als Eddie Hill, Willy Nix, Andy Starr en Roy Brown hebben weliswaar namen die klinken als een klok, maar verder geen belletje zullen doen rinkelen. Dat doet er ook niet zozeer toe. Dit album is vooral een een muzikale ontdekkingsreis naar de oervorm van de moderne popmuziek. En die muziekgenres staan in sierlijke letters op de hoesfoto geschreven: Boogie Woogie, R 'n' B (de échte!), Western Swing, Jump Blues, Swing, Jazz, Rockabilly, Blues, Country & Western. Swingend en opzwepend, letterlijk en figuurlijk bevrijdende muziek.
Mocht je opa nog steeds zeiken dat de Duisters indertijd zijn fiets hebben gejat, geef hem dan dit cd-tje cadeau. Hij zal getroost zijn door je verfijnde smaak.

Label: Sunday Best Releasedatum: 9 november 2007