CD: Jethro Tull - Live at Montreux 2003

Op één been met je fluit spelen: het zou zo maar een grappig YouTube filmpje kunnen zijn of een iets meer seksueel getinte versie op het zusje RedTube. Het is echter ook het handelsmerk van de bekendste fluitspeler ter wereld. Nee, niet onze Berdien, maar de legendarische Ian Anderson, frontman van Jethro Tull. In dit millennium zijn er van de band inmiddels vier albums verschenen waaronder al drie live-albums, de laatste is net uitgegeven: Live at Montreux 2003.

De band zijn voetsporen lopen terug naar 1968, waar Tony Iommi (Black Sabbath) in die tijd nog even de gitaar bespeelde. Jethro Tull (vernoemd naar de uitvinder van de zaaimachine gebruikt in de landbouw) sloeg eind jaren zestig de weg van de progressieve rock in en behaalde in 1969 een nummer 1 notering met het album 'Stand Up'. Volledig ontsproten uit Anderson's brein op de bekendste track van dit album na, 'Bourée' van J.S. Bach. Dit nummer staat ook op het Montreux album en wel op de eerste cd van de dubbelaar. Later behaalde de band nog vele successen waarvan de track 'Locomotive Breath' de topper van is. Ondanks dat de bandleden zelfs nog even inwoner van Montreux zijn geweest, speelde Tull nooit in Montreux tot aan 2003. Althans volgens de band zelf niet, Claude Nobs houdt vol dat Jethro Tull in 1969 of 1970 op het Jazz Festival stond. Jethro Tull was dan ook vereerd om in 2003 daar op te treden.

Deze eerste disc bevat het semi-akoestische deel van het optreden en zorgt voor de langzame opbouw naar de apotheose van deze uitgave, het elektrische gedeelte. Hier wordt via de tracks 'Living in the Past', 'Beside Myself' en 'Budapest' naar het magistrale duo 'Aqualung' en 'Locomotive Breath' gewerkt. Het geluid is crisp en helder, de fluit en gitaarriffs komen hierdoor erg mooi naar voren. Ook Anderson's stem is ook nog altijd redelijk goed te noemen na al die jaren, al haalt hij de lange uithalen op 'Locomotive Breath' niet meer. De dubbelaar bevat niet alleen materiaal uit zeer vervlogen tijden, maar ook 'recentere' nummers zoals 'Dot Com' en 'Pavane' zijn te vinden op deze inspirerende live-registratie van Tull. Voor Tull-onwetenden en voor Tull-fans een aanrader. Er is tevens een dvd-registratie van het optreden verkrijgbaar.

Label Eagle Records Datum: september 2007 Waardering: