CD: John Lennon - Lennon Legend

"Zonder deze man, geen hedendaagse popmuziek"

"Overrated hippy scum. Dan was er wel andere stinkhippie geweest die die titel had opgeeist. Lennon en zijn vrolijke keverclub waren niets anders dan marionetten die makkelijk in het gehoor liggende liedjes produceerden bedoeld voor massaconsumptie."

"Ze hebben de industrie erom heen ook groot gemaakt en dat veertienjarige meisjes flauwvallen, dat is een uitwas van het popsterrendom. Het was in feite een revolutie die de wereld veranderd heeft. Veel verworven vrijheden zijn te danken aan de popcultuur van de jaren zestig"

"Wat een zeverzwever zeg.
En nog communist ook .........."

Midden oktober 2006, rond die tijd kwam de zoveelste Lennon-verzamelaar (The U.S. vs John Lennon) uit en ondanks dat de man al 26 jaar onder de zoden lag, riep zijn werk nog steeds discussies op. De één vindt het immers nog altijd actueel, de ander achterhaald en slap geouwehoer. Dat bleek wel uit de hierboven vermelde quotes van FOK!-lezers vorig jaar. Liefhebber of niet, feit blijft dat de man een grote stempel op de hedendaagse muziek heeft gedrukt, met enige hulp van de broeierige culturele achtergronden die destijds speelden.

Ook dit jaar wordt er weer aan Lennon gedacht. Het album Lennon Legend wordt tien jaar na de eerste uitgave nog maar eens op de planken gelegd. In 2003 kwam de aanverwante dvd van dit album uit en nu is het idee opgevat om de twee schijfjes eens samen te verpakken en drie maanden lang te gaan verkopen als limited edition. Alle Lennon nummers zijn al op meer dan een dozijn aan compilaties verzameld en de tracks veranderen nauwelijks van vorm of uitgave. Een enkele livetrackje hier, een 'previously unreleased version' daar.

De tracklisting beslaat ongeveer zijn gehele solocarrière, barstens vol met hitsingles die in geremasterde uitvoering worden aangeleverd. Van 'Imagine' tot aan het populaire en nu weer bijdetijdse 'Working Class Hero'. Ook de dvd geeft een goed en mooi beeld van de singersongwriter weer. Muziekvideos waren in de tijd van Lennon geen groot gemeengoed, dus bestaan veel 'clips' uit later geproduceerde korte filmpjes die de sfeer van de nummers doeltreffend uitstralen. Oud fotomateriaal komt samen met beelden van John (en Yoko) voorbij, waaronder memorabele video-8 beelden, studio-opnames, kinderfoto's, en zelfs beelden van de dag van de aanslag op zijn leven.

Echte Lennon-fans hebben de twee losse uitgaves al lang en muzikaal hoef ik niet veel meer uit te leggen over deze Brit. Mensen die onbekend zijn met de legende en gelijk in het diepe willen duiken en een overzicht van zijn gehele oeuvre zoeken zijn klaar. Het overzicht op 'The U.S. vs John Lennon' is overigens in mijn opinie een pakkender geheel, maar ook dit nieuwe artikel is een goede start voor de Lennon-leek. Zeker omdat de cd wordt vergezeld van een goed gevulde dvd. Voor de rest van het publiek zal deze zoveelste verzamelaar weinig betekenis hebben.

Tracklist CD en DVD

Label Capitol Datum: 8 juni 2007 Waardering: