CD: Mark Ronson - Version

Alternatieve versies en covers kunnen best leuk zijn, zo is 'Faith' (George Michael) in de Limp Bizkit versie een stuk lekkerder dan het origineel. En wat te denken van Pearl Jam met Neil Youngs 'Rockin' In The Free World' of de recentere ontwikkelingen van Green Day die een ode aan John Lennon brengen en de Buena Vista Social Club die een bergje nummers van een latin tintje voorziet?
Onder dezelfde paraplu houdt zich het album van Mark Ronson, Version schuil. Een plaat vol met alternatieve versies van en door gerenommeerde namen.

Mark Ronson staat bekend als manusje van alles in de muziekwereld: DJ, label-eigenaar en producer. Zo produceerde hij bijvoorbeeld het album 'Black' van Amy Winehouse. De twee konden het blijkbaar wel met elkaar vinden want op dit album zet Amy een heerlijke versie van het Zutons-nummer 'Valerie' neer. Amy Winehouse is niet de enige bekende naam die op de achterkant van de cd prijkt. Lily Allen, Paul Smith (Maxïmo Park), Robbie Williams en Kasabian doen ook hun duit in het zakje. Zo brengt Lily Allen een soulvolle versie van 'Oh My God' van de Kaiser Chiefs ten gehore, stort Williams zich op het Charlatans nummer 'The Only One I Know' en werken Smith en Kasabian mee aan alternatieve versies van hun eigen tracks ('Apply Some Pressure' en 'LSF' respectievelijk). Niet de minste namen dus, maar ook niet de minste nummers die 'vervormd' worden. Het oeuvre loopt van God Put A Smile Upon Your Face van Coldplay via Radioheads 'Just' en Britneys 'Toxic' naar Ryan Adams 'Amy'.

Het album bevat een mengelmoes aan stijlen: soul, pop, hiphop en een beetje rock komen samen tot een mooie mix. Bij de soulvolle nummers is vooral de aanwezigheid van enkele blazers goed te merken. De Kaiser Chiefs voegden wat extra peper toe aan hun 'Oh My God' maar nu gebruikt Lily Allen wat suiker en klinkt het nummer ineens ontzettend relaxt. Daarnaast is 'Toxic' bijvoorbeeld mooi onder handen genomen door Ol' Dirty Bastard en Tiggers en heeft een hiphop-uitstraling gekregen.

Version is een erg prettige compilatie geworden waar niet alleen bekende namen als uitgangsmateriaal gebruikt werden maar ook enkele grote namen hun diensten aan verleenden, en die combinatie hoor je er wel aan af.

Label SonyBMG Datum: 1 juni 2007