Boek: De Wereld van Pinkpop - Wiel Beijer

Heb je er misschien ooit iets van gehoord of was je er zelfs bij? De snoekduik van Eddie Vedder vanaf de camerakraan, het potje voetbal backstage van Mick Jagger, Shane MacGowan en een overmaat aan whisky, dieptepunten in bezoekersaantallen of misschien zelfs wel de allereerste keer? Vanaf nu kun je alles nog eens een keer beleven of leuke, oude feiten opsnorren van het oudste openluchtfestival van Europa: Pinkpop. Wiel Beijer heeft namelijk de hele geschiedenis van het festival samengevat in het boek De Wereld van Pinkpop.

Auteur Wiel Beijer heeft een behoorlijk geschiedenis met Pinkpop. In den beginne als bezoeker, maar later was hij aanwezig als journalist voor De Limburger en het Limburgs Dagblad. Een man met veel ervaring dus. Maar dit boek schrijf je niet zomaar even op oude herinneringen die nog in je hoofd rondzwerven. Vandaar dat Beijer de archieven in is gedoken en duizenden krantenberichten van Nederlandse, Belgische en Duitse bodem heeft doorgespit. En voor de echte geheimen en sterke verhalen heeft hij aangeklopt bij Mr. Pinkpop, Jan Smeets.

Uitverkocht?
Deze duik in de geschiedenis levert een uiterst vermakelijk boek op dat 168 pagina's telt. Elke jaargang wordt besproken, zelfs 2007 wordt vermeld (wel als preview omdat het boek toen al voor mei bij de drukker lag). Gemiddeld krijgt elk jaar vier tot vijf pagina's toegewezen en de indeling voor elk jaar is vergelijkbaar. Elke editie wordt kort samengevat met een tabelletje waar bijvoorbeeld de line-up, het weer, het budget en enkele bijzonderheden in staan. Ook vind je elke keer het aantal bezoekers terug, met of zonder de status uitverkocht. Als afsluitende pagina vind je de officiële Pinkpopposters terug. Daartussen stort Wiel Beijers zich op het vertellen van anekdotes, mee- of tegenvallers in de organisatie en een impressie van de visies die de dagbladen tentoon spreiden in dat jaar. De verhalen lopen uiteen van problemen wegens extreme regen (waardoor je als bezoeker werd geacht je behoeftes maar op te houden de hele dag), financiële dompers, de jaarlijks terugkerende strijd om de lokatie en leuke feitjes over artiesten of het publiek. Zo kom je bijvoorbeeld te weten dat er vroeger backstage een zwembad was voor de artiesten en pers, dat Barry Hay (inclusief de LSD-trip) zijn auto na het festival iets te hard tegen een boom parkeerde of dat de grote wens van Jan Smeets nog steeds is om Neil Young een keer op het hoofdpodium neer te zetten. Dat niet alles driedubbel gecontroleerd is blijkt echter wel uit het feit dat er nog een paar kleine foutjes in staan. De videoclip voor 'God Is A DJ' van Faithless is bijvoorbeeld in 1998 opgenomen en niet in 1997 en een enkel onderschrift van een foto is niet juist (zo wordt Thin Lizzy ergens verward met Journey). Die paar kleine foutjes mogen de pret echter niet drukken.

Voor Pinkpopgangers is het een mooie herinnering of ontdekkingstocht naar hoe het festival in de jaren gegroeid (en soms gekrompen) is. Maar ook de niet festivalganger zal zich met dit boek zeker kunnen vermaken. Het leest lekker makkelijk weg en staat vol met foto's. Er hadden wel iets meer foto's naar aanleiding van de vertelde anekdotes in gemogen en de verhalen zijn soms wat aan de korte kant maar het blijft een uiterst vermakelijk boek!

Uitgever: Buro Pinkpop ISBN: 9789085960263 Pagina's: 168