CD: Back To Mine - Mercury Rev

Een interessante vraag wat muzikanten betreft is vaak: waar zijn ze door beïnvloed en wat draaien ze thuis in de late uurtjes? Dance Music Collective begon in 1998 met het oplossen van deze vragen over DJ Nick Warren onder de noemer Back To Mine. In de jaren daarna kwamen daar onder andere namen als Groove Armada, Faithless, Morcheeba, The Orb, New Order, Underworld en Tricky bij. De tweede lichting antwoorden van 2006 komen van de heren van Mercury Rev (Liam van The Prodigy ging hen al eerder voor dit jaar).

De band staat bekend om hun sierlijke, melodieuze en betoverende muziek met een donker randje en brak in 1998 definitief door met het album Deserter's Songs (door NME verkozen tot album van het jaar). De hoge stem van Jonathan Donahue is er één uit duizenden en zorgt voor een groot deel voor het herkenbare geluid van Mercury Rev. Op het Back To Mine album komt de stem ook nog eenmaal terug en wel op het eigen nieuwe nummer van de band; Cecilia's Lunar Expose. De andere achttien nummers zijn gekozen door Donahue en Grasshopper zelf.

De keuzes die zij hier het grote publiek voorschotelen zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Geen voor de hand liggende tracks, maar allemaal nummers die samen een enigszins donkerzoete en soms psychedelische sfeer oproepen. Het instrumentale A Career In A New Town van David Bowie is de mooie bedrukte opener van de plaat, waarna Hotal Borg met zijn melodieuze keyboardgeluidjes de zoete sfeer verder aanwakkert. Terry Jacks gaat hier nog eens suikerzoet overheen met zijn Seasons In The Sun. Daarnaast maken onder andere namen als Billie Holiday. Randy Newman en John Cale deel uit van het muzikale Mercury Rev landschap. Ook Nico (met een track geschreven door Lou Reed), het vreemde Spacemen 3 en Cliff Edwards drukken een stempel op de verzamelaar. Het geheel zorgt voor een sfeer die dicht bij de gedachtekronkels van de twee heren zou moeten komen en laat de luisteraar kennis maken met enkele pareltjes die je niet elke dag hoort. Een goede plaat voor de nachtelijke uurtjes na het stappen, plof op de bank en pak de laatste flesjes donker bier maar uit de koelkast.

Label: DMC Releasedatum: 23 oktober 2006