CD: Marc Anthony - Amar Sin Mentiras

Misschien kan ik aan de hand van dit album zeggen waarom Marc niet bekend of populair is in Nederland: hij brengt muziek uit waar zelfs de meest nuchtere Zeeuwse of Groninger koe nog zure melk van gaat produceren. Maar hoe krijgt Marc dat voor elkaar? De stem waarmee hij in het Spaans zingt, klinkt ten eerste niet geloofwaardig. De rollende 'r' komt er veel te hard uit, waardoor ik twijfel of die 'r' wel zo moet worden uitgesproken. Ten tweede komt Marc veel te overgedramatificeerd over, waardoor zijn stem botst met de sfeer van de nummers. Eigenlijk heeft zijn stem maar twee sferen: een gekwelde, kwijlende en lebberende kant ("Tan Solo Palabras") en een rustige ingehouden kant ("Volando Entre Tus Brazos"). Jammer genoeg is die eerste kant te veel te horen op dit album. Ten derde is dit album eenzijdig van sfeer. Je bent Latin artiest of je bent het niet, maar zelfs binnen een genre bestaan er talloze variaties. En dan doel ik niet op het gebruik van verschillende akoestische gitaartjes, maar in het experimenteren met stijlen, richtingen en originaliteit. Voor iemand die al zeven CD's heeft uitgebracht is het een aanfluiting dat de achtste CD zo verbluffend onorigineel is. Ik wil hierbij tegen Marc zeggen dat hij voortaan de publiciteit moet opzoeken door naast Jennifer Lopez te gaan staan of door eens voorzichting naar zichzelf te kijken en een CD te maken die laat zien dat er vooruitgang mogelijk is. Ik geef dit schijfje een magere 2, waarmee ik Jennifer wil bedanken voor het feit dat ze beter zong op deze CD dan dat ze op haar eigen CD’s deed.

Artiest: Marc Anthony Titel: Amar Sin Mentiras Label: sony music Releasedatum: 10 -7- 2004 Lengte: 43:21 Genre: Latin
CD
1. Ahora Quien (5:05)