Interview: Sugarcult

Start Static is slang en betekent ruzie zoeken. Ook is het de titel van het album van Sugarcult dat in 2001 in de VS uitkwam. Pas twee jaar later, in 2003 dus, kwam het album hier en in Japan uit. Ik vraag Tim of het overzeese al succes heeft gebracht. "In Japan gaat het prima! Daar hebben we pas gespeeld met Radiohead, The Strokes, Alkaline Trio, Sum 41 en Good Charlotte. De plaat is er bijna goud, ook in Amerika gaat het erg goed. Over het algemeen doet de plaat het sowieso beter dan we ooit hadden kunnen verwachten. Als we er 10.000 exemplaren van hadden verkocht waren we ontzettend blij geweest, dus dit is echt verbazingwekkend."

Nederland is uiteraard niet het enige Europese land waar Start Static te koop is: "De plaat is nu in heel Europa uit en daarom trekken we nu alweer voor de derde keer door Europa. De eerste keer waren we hier met Reel Big Fish, de tweede keer alleen en deze derde keer gaan we de festivals af. Holland is te gek! Tot nu toe is het mijn favoriete land in Europa."

Ondanks de vaak vrolijke, vlotte punksound van Sugarcult bevatten de nummers vaak cynische, negatieve teksten. Een andere kant van zanger Tim: "Als ik schrijf word ik cynisch. Da's eigenlijk wel vreemd, ik uit een negatieve kant van mijn persoonlijkheid die normaal niet zichtbaar is als je met me praat. Nummers schrijven is zo persoonlijk, dat het remmingen wegneemt waardoor je eerlijk over allerlei onderwerpen kunt praten. Je kunt dingen zeggen die je normaal niet tegen mensen kunt zeggen."

"Veel van de nummers op Start Static, relatienummers op het album, gaan over een specifiek persoon waar ik een relatie mee heb gehad. Daarom heb ik wat nummers over haar geschreven. Lang leven is de beste wraak!"

Ondanks het drukke tourschema hebben de jongens gelukkig nog wel vrije tijd. "Jazeker, ik ga bijvoorbeeld iedere dag joggen! Gisteren ben ik zelfs twee keer geweest, maar dat was misschien iets te veel van het goede. Maar, ja we hebben dus genoeg vrije tijd. We kijken wat rond in steden, we winkelen wat, en ik internet veel! Ik ben een echte nerd dus ik zit altijd online haha."

Het album van Sugarcult klinkt erg goed. Ik vraag Tim wat mensen van een Sugarcult optreden kunnen verwachten. "Live shows zijn zo anders dan een plaat, voor iedere band. Het grote verschil als je live speelt is dat je de muziek kunt zien, ruiken, proeven. Je voelt de energie. Op plaat zijn het alleen je hoofdtelefoon en je verbeelding, de intensiteit wordt bepaald door je volumeknop. Live zijn we hard, is het soms op het randje van chaos. Soms klinken we geweldig en soms gewoon klote, maar we geven alles wat we hebben. Ik geef het laatste beetje energie dat ik op dat moment heb, want ik vind het leuk om live te spelen."

Zoals ik al eerder vermeldde is het album Start Static hier weliswaar nieuw, maar al twee jaar oud. Gelukkig heeft Sugarcult plannen genoeg: " Na deze tour gaan we nog meer nummers opnemen, dan komt er een Amerikaanse tour. Het nieuwe album is zelfs al klaar en komt in februari uit. Hier ook als het goed is, het heet Palmtrees & Powerlines."

Hou dus je ogen open voor dit nieuwe album van Sugarcult of ga hun huidige album eens luisteren. Het is een aanrader! Meer informatie, en een aantal nummers die je gratis kunt downloaden, vind je op de website van Sugarcult.