Musical Review: 3 Musketiers

Bij het lezen van de aankondiging van deze musical moest ik meteen terugdenken aan de grappige reden waarom Alexandre Dumas - schrijver van het bekende boek - zijn verhaal destijds 3 Musketiers noemde in plaats van 4 Musketiers. Hij deed dit om verwarring te zaaien en om zo meer publiciteit (en dus lezers van zijn boek) te krijgen. De held d'Artagnan trekt immers op met drie andere musketiers, en drie plus één is nog steeds vier. Maar genoeg over het boek, veel interessanter is het om te weten of de musical ook zo spectaculair en avontuurlijk is zoals de aankondigingen beloven.

Bastiaan Ragas als d'ArtagnanDe musical opent wat weifelend: Bastiaan Ragas als hoofdrolspeler lijkt wat moeite te hebben met het vinden van een figuurlijk plekje op het podium. Het verhaal begint pas goed te lopen als we in Parijs arriveren. Hier wordt ook Tooske Breugem geïntroduceerd. Zij speelt haar rol goed, al lijkt het of ze zich een beetje inhoudt. Dit kan natuurlijk gespeeld zijn en het past ook wel bij haar rol als kamermeisje, maar toch heb ik het gevoel dat er nog veel meer in haar zit.

Pia Douwes als Milady de Winter en Stanley Burleson als kardinaal RichelieuMet de introductie van Henk Poort en Stanley Burleson als respectievelijk musketier Athos en kardinaal Richelieu begint de tot dan toe verborgen grootsheid van 3 Musketiers vorm te krijgen. Wat een stemmen, wat een uitstraling! De mannen op het podium laten zich duidelijk van hun beste kant zien, in tegenstelling tot de vrouwelijke kant. Een voorbeeld hiervan is het trio Pia Douwes, Ellen Evers (zij speelt Koningin Anna) en eerder genoemde Tooske Breugem. Het door hun gezongen trio komt niet mooi uit de verf en kan zeker beter qua zuiverheid en overtuigingskracht.

Bastiaan Ragas als d'Artagnan en Tooske Breugem als ConstanceDe decors en muziek zijn overweldigend. De gebruikte decors geven de scènes in de musical enorm veel sfeer, zonder de aandacht van het spel af te leiden. Ze zijn duidelijk aanwezig, maar overheersen nooit. Dit vind ik absoluut een pluspunt. De beesten en poppen in de musical zijn door de studio's van Jim Henson (bedenker en maker van de Muppets) gemaakt. Dit is duidelijk te zien aan hoe gedetailleerd de poppen zijn gemaakt: erg mooi allemaal. De muziek tot slot is grotendeels geschreven door de broers Bolland en Bolland. Ook zij hebben hun best gedaan om spannende en toegankelijke muziek te maken. Hier zijn ze grotendeels in geslaagd, alhoewel ik zelf in een musical als deze de elektrische gitaren af en toe een beetje overdone (en dus te lomp) vind.

De 4 Musketiers...3 Musketiers is een indrukwekkende en spannende musical. Er is genoeg te zien en te horen en het verhaal is erg leuk uitgewerkt. De acteerprestaties zijn erg goed: van Tooske Breugem gaan we in de toekomst hopelijk nog meer horen en zien: zij kan zeker groeien in haar rol. Ik was bang dat de verschillende achtergronden van de spelers er voor zouden zorgen dat het geheel wat rommelig zou zijn. Dit is helemaal niet waar. De cast zet ondanks haar bonte samenstelling juist een erg mooie voorstelling neer, de prachtige decors en leuke muziek helpen hierbij. Een avondje 3 Musketiers is een avondje uit waar je geen spijt van zult krijgen. Ik geef de musical daarom een 8. En garde!

Foto's: Deen van Meer