New Talent: Trip

In februari '96 startten vijf mensen een cross-over band in Maastricht, Trip genaamd. Na een paar experimentele bezettingen werd de basis van Trip gelegd met drums, bas, twee gitaren, toetsen en rap. Van begin af aan schreven de leden van Trip hun eigen nummers. Er werd een 3-track demo opgenomen, 'Brusselism' genaamd.

In ‘98 kwam er een 4-track demo uit: 'Relaxed for life'. De invloed van funk werd groter en Trip creëerde een eigen stijl, T-Fonk genaamd. Op deze demo is ook de invloed van de M-town hardcore hoorbaar. In deze periode begon Trip met optredens op scholen, in cafés en zaaltjes in Maastricht en omstreken. De meeste leden verhuisden vervolgens naar Amsterdam in 1999. Een tweede drummer kwam bij de band. De muziek evolueerde meer en meer richting funk en soul. Ook reggae en Zuid-Amerikaanse invloeden deden hun intrede in de T-Fonk.

Op deze twee demo's hoor je duidelijk een band die nog een beetje zoekt naar een geluid, maar het klinkt wel okay. De hardcore achtergrond die de band een beetje had is op enkele nummers goed terug te horen en geeft de band een compleet ander karakter. Maar het klinkt wel als een eenheid, zeker omdat voor mij reggae en harde punk om een of andere manier toch met elkaar verbonden zijn. Misschien komt dat omdat ik de skanummers van sommige punkbands erg kan waarderen. Maar de band heeft het zelf erg gehad met deze demo's, maar dat kun je ze ook niet echt kwalijk nemen, deze demo's zijn namelijk nog uit hun middelbare schooltijd.

In het jaar 2000 kwamen drie nieuwe leden bij de Trip-crew. Ze voegden een saxofoon, een trompet en een soulvolle zang toe aan het geluid. Na enkele optredens, met de inmiddels negenkoppige band die bestaat uit MMD (zang), So.Fine (zang), GZI (keyboard & zang), Charlie S. (gitaar), Bestboy (basgitaar & zang), Tony Sticks (drums & percussie), Mattie B. (drums & percussie), Bobert (trompet) en Jappe (saxofoon) besloot Trip weer de studio in te duiken. Het resultaat is het album 'Triphonque', opgenomen in Aluna studio in september 2001.