Film Review: The Ring

De lokatie is het Amsterdamse Amstel Hotel op een winterse woensdagmiddag. Met een pot thee, een mand vol koekjes en het vooruitzicht Martin Henderson te spreken kan niets meer fout gaan. Alhoewel....hoe vertel je iemand dat je voor "Fok" komt. Fuck....niet aan gedacht!!!

What's in a name
Martin Henderson vraagt tot twee keer toe of ik wil herhalen voor welk medium ik met hem kom praten. Hij lacht hartelijk als hij hoort dat ik echt "Fok!" heb gezegd. "Ach ja, dit is Amsterdam en daar kan het". Ondertussen bedenk ik me dat ik voortaan misschien beter kan zeggen dat ik voor "Fo-oooook!" kom, dat lijkt op Vogue

Waar gaan we het eens over hebben
Martin Henderson is duidelijk in een goed humeur en heeft plannen om zijn tijd in Amsterdam goed te besteden. Het gesprek gaat natuurlijk over The Ring. Martin vindt The Ring zelf erg eng. Hij vond het script origineel genoeg om zelf een rol in deze film te willen spelen. Alles kwam gewoon bij elkaar in het script. Er zijn zoveel factoren, volgens hem, die een film goed of slecht maken dat het voor hem belangrijk is dat in een film alles bij elkaar komt en bij The Ring was dat voor hem het geval. Hij wist al bij het lezen van het script, dat The Ring een groot succes zou kunnen worden.

Maar het is toch gewoon een griezelfilm
In tegenstelling tot de gemiddelde horror-film waarin de special FX's vaak belangrijker zijn dan de acteurs of actrices wist Martin dat het voor The Ring heel belangrijk zou zijn om zijn personage zo natuurlijk en geloofwaardig mogelijk te spelen. Dit komt ook doordat de kleuren en het decor The Ring een heel surrealistisch uiterlijk geven waardoor de acteurs zo natuurlijk mogelijk moesten spelen. Er lag ook een extra zware druk op de regisseur omdat The Ring een remake is van de Japanse film Ringu. De Regisseur wist precies hoe hij het verhaal in beeld wilde brengen om dit verhaal niet als de zoveelste mislukte remake te laten eindigen.

Dus de regisseur is echt de baas
Henderson zelf had ook inbreng in de film. Zijn personage werd op zijn verzoek menselijker gemaakt wat betreft zijn verhouding tot Rachel (Naomi Watts) en hun zoontje in de film Aidan (David Dorfman). Daar was regisseur Gore Verbinski het mee eens maar wel tot een hoogte die paste in de manier waarop Verbinski The Ring voor zichzelf had uitgestippeld. Er werd dus met straffe hand geregistreerd en het resultaat mag er zijn.

Hoe kwamen ze eigenlijk bij een onbekende Nieuw-Zeelandse acteur terecht
Henderson kende de casting-director maar was zelf op vakantie in Nieuw Zeeland toen hem werd gevraagd of hij interesse had in de rol van Noah. Het eerste wat hij deed toen hij terug was in de VS was het script lezen. Daarna een tape maken en die naar de casting-director sturen. De volgende dag ging de telefoon of hij wilde komen om kennis te maken met de producers en weer een dag later ging de telefoon weer en kreeg hij te horen dat hij de rol had. Hij heeft het vermoed dat de regisseur zijn tape via fed-ex toegestuurd kreeg en op een heel klein scherm zijn verrichtingen zag en toen riep "die moeten we hebben". Binnen twee dagen had hij dus de rol in The Ring. Normaal gaat er veel meer tijd in zitten, dan spelen er veel meer zaken en krijgt hij een rol niet. Zo ging ook de rol van Spiderman aan zijn neus voorbij (Henderson was samen met Tobey Maguire overgebleven en de rol ging naar Maguire).

Heeft The Ring veel voor je veranderd
Zijn leven is inderdaad veranderd. The Ring bracht in de VS na één maand al meer dan 100 miljoen dollar op en Martin's ster is rijzende. Waar hij een jaar geleden nog auditie moest doen om aan een rol te komen wordt hij nu benaderd voor een rol. Dat is een aardige vooruitgang voor iemand die een aantal keren dakloos is geweest.

Een dakloze acteur
Na een carriere als soapacteur in Nieuw Zeeland en Australie (hij begon als dertienjarige met acteren) besloot hij een jaar rond te trekken met gitaar en rugzak. Daarna ging hij richting New York om daar een acteerstudie te volgen. Iets wat duurder bleek te zijn dan hij had kunnen vermoeden. Berooid en inmiddels dakloos trok hij richting Los Angeles waar zijn vriend Heath Ledger in de lift zat als opkomend acteur. Heath nam Henderson in huis en Henderson ontving zijn Green Card. Wie voor een dergelijke Green Card in aanmerking wil komen moet zien te bewijzen dat men in de VS op hem zit te wachten en dat hij beter is dan anderen. Dat is Henderson dus gelukt want vanaf het moment dat hij in Los Angeles ging wonen kreeg hij een rol in Windtalkers.

Een eigen huis en toch nog niet tevreden
Martin Henderson woont inmiddels 3½ jaar in Los Angeles en hij heeft er veel vrienden, moet er zijn voor zijn werk maar het is niet de ideale plek om te verblijven. Te veel BS in die stad. Het maakt hem echt ziek om mensen te horen zeuren en zaniken over niets en om te moeten gaan met hele grote ego's. Hij verlaat dan ook regelmatig de stad om bijvoorbeeld Parijs te bezoeken en doet aan yoga om aan de stress van Los Angeles te ontsnappen.

Maar je moet toch in Hollywood zijn voor je werk
Martin Henderson wilde inderdaad een film doen die niets met Hollywood te maken had en koos voor een heel anders soort film. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de Deense film Skagerrak. Een film die je rustig kunt zien zonder binnen zeven dagen te sterven

Filmography van Martin Henderson
Kick (1999)
A piece of my heart (2002)