Game Review: Grand Theft Auto: Vice City

Verhaal

Het spel speelt zich af in de jaren 80. We zien dus een overkill aan foute kleding en foute neon op straat. Het is tegenwoordig modern om een prequel te maken (zie StarWars en Silence of the Lambs) dus aan deze trend doen we vrolijk mee. Het speelt zich allemaal af, lang voordat we in GTA3 naar Liberty City verhuizen. Tommy Vercetti probeert, nadat hij al zijn geld kwijt raakt bij een mislukte klus, een carrière als crimineel op te bouwen door voor diverse louche figuren klusjes op te knappen. De meeste contacten doe je op door mond op mond reclame en al snel heb je diverse opdrachtgevers waar je terecht kunt voor zeer uiteenlopende opdrachten (missies).

Speelbaarheid

De eerdergenoemde missies lopen op in moeilijkheid volgens een soms iets steile leercurve. Het spel introduceert op een zeer goed te volgen tempo de tientallen (zeer diverse) wapens en voertuigen. De benodigde wapens kunnen onder andere worden verkregen in wapenwinkels (of ijzerwarenwinkels), terwijl de voertuigen meestal worden verkregen door ze eenvoudigweg af te pakken van mensen op straat. Besturen van voertuigen is niet gewijzigd sinds GTA3, maar voor de enkeling die dit spel nog niet heeft gespeeld kan ik in ieder geval melden dat het zeer eenvoudig en vooral leuk is. Het richtsysteem voor de wapens is wel verbeterd, hierbij is het duidelijk dat Rockstar veel heeft geleerd van commentaar op het vorige spel.