Game Review: Grand Theft Auto: Vice City

Levensduur

Het spel geeft ongekende vrijheid aan de speler en dat verhoogt de levensduur aanzienlijk. Regelmatig verknoei je een missie door een verkeerde persoon dood te schieten of door per ongeluk juist een politieauto van de weg te rijden. Niet getreurd! Bijna even leuk (en misschien wel leuker) als het spelen van een missie is het doelloos rondrijden door de stad terwijl je luistert naar Toto of Michael Jackson. Steel een willekeurige auto of motor en schiet op alles wat beweegt. Genoeg geschoten? Dan pak je toch een knuppel of kettingzaag om je op nietsvermoedende voorbijgangers uit te leven? Ja, agressie is voldoende vertegenwoordigd in dit spel en dat is voor sommigen wellicht ook een reden om van het spel af te zien. Heel stoer een hoertje oppikken op straat om haar vervolgens in een donker steegje neer te steken met een schroevendraaier is namelijk niet voor iedereen het idee van een leuk spelletje. Maar eerlijk is eerlijk, het spel heeft ook z'n iets gezondere kanten. Zo kun je je namelijk ook storten op een van de vele sub-games die het spel rijk is. Denk aan brandweer of politie missies, pizza's bezorgen, taxi rijden of het zoeken naar verborgen pakketjes.

"Het spel geeft ongekende vrijheid aan de speler" schreef ik eerder en dat is wat dit spel uniek maakt. Als je zin hebt om baldadig te gaan rondrennen met een vlammenwerper, dan doe je dat toch lekker? Wil je daarentegen liever met een 4x4 buggy op het strand rondrijden dan is dat ook geen probleem. Alles kan en alles mag. Combineer dit met leuke missies, schitterende muziek en mooie graphics en je hebt een must-have spel. Het geweld gaat soms een beetje te ver maar dankzij de cartoonesque tekenstijl is het nog net grappig te noemen. Zo. En nu ben ik blij dat de review af is. Ik ga weer snel GTA4 opstarten!

Grand Theft Auto: Vice City
PluspuntenMinpunten
  • Verslavend leuk om te doen