CD Review: Peter Pan Speedrock: Premium Quality Serve Loud!

Nu de lezer ingevoerd is in een paar Peter Pan Speedrock-essentialia over naar het meest recente album 'Premium Quality ... Serve loud'.
Dertien nummers in nog geen 31 minuten. Waarom zou je ook veel nootjes gebruiken, als je het ook met weinig kan zeggen? Ik kan het ook anders stellen: langer dan 31 minuten blootgesteld zijn aan deze intense speedrock schaadt de gezondheid (vergeef me dat ik niet weet conform welk koninklijk besluit dit is). Op de achterzijde staat 'also available on good old vinyl'. Deze plaat knalt, en niet te zuinig ook!

De maatschappelijk verantwoorde liedjes (ahum) gaan over drank, vrouwen, auto's, rock 'n roll (volgens de heren in kwestie is dit ongetwijfeld een tautologie). Oftewel zoals Peter Pan Speedrock zelf zegt in het titelnummer 'Serve loud!' "hot girls & kick-ass cars, crazy crowds & loud guitars, oh yeah!". Nou ja, laten we het erop houden dat het leuk klinkt. Dit alles blijkt namelijk pas als je het boekje leest. De zanger heeft eigenlijk moeite genoeg om boven de muziek uit te komen; het houdt het midden tussen een grunt en zang. Wat moet die kerel in het dagelijkse leven hees klinken!

Gooi er nog een Duitstalig liedje tussen, en een cover van de Eindhovense broeders The Spades, en je hebt dertien nummers, die voorbij razen terwijl je er onmiskenbaar erg in hebt. Zingende gitaar, een knorrende bas (zo'n oude Rickenbacher, voor de liefhebber), en een drumkit die danig mishandeld wordt. De basdrum in 'Rearview nightmare' is om helemaal gek van te worden. Alsof een locomotief over je heen dendert. Bart Nederhand houdt het hele zaakje bij elkaar, en zorgt voor het immens compacte geluid. Laat over de instelling van dit beest geen misverstand bestaan:
"Als ik eenmaal achter mijn drumkit zit, word ik helemaal dol. Ik ga helemaal op in de muziek, raak het overzicht soms kwijt en sla vaak veel te hard. Ieder jaar gaan er zeker zo'n tien bekkens aan barrels. Die kosten minstens 600 piek per stuk, dus tel uit je winst. Voor mij is het gewoon alsof ik een rood waas voor mijn ogen krijg. Maar tegelijkertijd is dit een geweldige bezigheid. Want ik kan al mijn woede en frustraties kwijt in mijn spel en ben daarom een gelukkig mens."
Of
"Mijn drumspel is een combinatie van technische precisie en lomp geweld"

Amen.

Peter Pan Speedrock is een band met Karakter. Premium Quality ... serve loud! is een spetterend rockalbum. Het parket trekt er krom van, de kalk komt naar beneden. De luidsprekers krijgen spontaan blosjes op de wangen. En neem serve loud! ook maar heel letterlijk...

Ow, en voor wie het niet geloven wil, luister en kijk dan zelf eens naar de opnamen van Club Lek: Peter Pan Speedrock plet Club Lek
Conclusie:
Een (h)eerlijk stuwende plaat. Misschien wel wat kort, maar als het niet uit de lengte komt, komt het uit de breedte, nietwaar?