Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness

Might & Magic Heroes, vroeger Heroes of Might & Magic geheten, is een serie van aparte turn-based strategygames in een fantasy-setting. Shades of Darkness is een standalone expansion op het zesde deel van de serie, dat eind 2011 uitkwam. Inmiddels is het dus tijd voor een standalone expansion om de boel vers te houden tot de release van het zevende deel in de serie.

Shades of Darkness

In het diepe
Ik zeg het maar meteen heel eerlijk; ik heb nog nooit een titel in de langlopende Might & Magic-serie gespeeld. En dat maakte het extra moeilijk om deze preview build, die geen campaign of tutorial had, te spelen. Met alleen de mogelijkheid om custom games te spelen, heb ik flink wat moeten spelen om de game een beetje in de vingers te krijgen, want het is geen alledaagse game.

Niet voor iedereen weggelegd
In Might & Magic Heroes draait het allemaal om de strijd tussen de Haven, Inferno, Necropolis, Stronghold en Sanctuary-facties. Als speler heb je de controle over één of meerdere heroes, die tijdens de beurt van de speler allemaal een bepaalde hoeveelheid movement points krijgen om zich voort te bewegen. Op deze map bevinden zich gebouwen, resources, items, creatures en natuurlijk de andere spelers. In je beurt kun je vervolgens gebouwen veroveren, resources en items verzamelen en creatures aanvallen om je karakter te ontwikkelen. Ook kun je andere heroes aanvallen en ze vernietigen. Al met al een complexe game, die niet voor iedereen is weggelegd.

Een map van Shades of Darkness

Combat
Naast de turn-based gameplay op de map, is er ook nog een combat-mechanisme dat óók turn-based is. In de combat-modus vechten heroes samen met hun leger van creatures tegen elkaar. Ook hier is weer een legio opties mogelijk. Want je kunt elk creature apart commando's geven om over het veld te bewegen en de vijandelijke creatures aan te vallen. Het lijkt overigens nog verrassend veel op een massale Pokémon-battle waarbij de trainers ook meevechten. Voor de mensen die hier niet al te diep in willen duiken is er ook een Auto-modus, waarbij de computer de battles automatisch voor je uitvecht. De Auto-modus werkt overigens aardig goed, en hiermee kun je je als beginnende speler vooral focusen op de map-based gameplay.


De combat van Shades of DarknessDe combat-modus

Ashan
Shades of Darkness zet het verhaal van Might & Magic Heroes VI voort, dat zich afspeelt in de wereld van Ashan. Het verhaal speelt zich een eeuw na de tragische gebeurtenissen van Might & Magic Heroes VI af en vertelt hoe het lot van de Dark Elves en de Necromancers wordt bepaald.

De wereld van Ashan
De wereld van Ashan

Shades of Darkness
Aan dit hele feestje voegt Shades of Darkness het een en ander toe. De belangrijkste toevoeging van de expansion is de Dungeon-factie, een factie bestaande uit Dark Elves. Daarnaast worden er twee campaigns toegevoegd, eentje over de Dungeon-factie en de ander over de Necropolis-factie. Naast deze factie worden er ook nog vele items, artifacts, creatures en maps toegevoegd. Ook zouden er belangrijke verbeteringen aan het multiplayer-gedeelte gedaan zijn, wat helaas niet te testen was in de preview-code.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness art
 

Standalone
Hoewel de toevoegingen ten opzichte van het origineel nogal magertjes zijn, is de expansion toch standalone. Dit maakt het extra aantrekkelijk voor nieuwe fans om de game te proberen, omdat ze het origineel niet meer hoeven aan te schaffen. De toevoeging van nieuwe campaigns en de verbeterde multiplayer maken de aanschaf waarschijnlijk ook de moeite waard voor bestaande Might & Magic-fans.

Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness komt op 2 mei uit voor pc.