The Elder Scrolls Online

Een tijdje geleden kreeg ik eindelijk een uitnodiging van Bethesda om eens The Elder Scrolls Online te mogen proberen. Aangezien ik al fan van de serie ben sinds Morrowind uitkwam, stond ik natuurlijk te popelen om de game uit te proberen, en ging ik dus meteen op vrijdagavond aan de slag.

header

Het verhaal van The Elder Scrolls Online speelt zich ongeveer duizend jaar voor de gebeurtenissen in Skyrim af en omvat heel het continent Tamriel te verkennen. In dit tijdperk zijn de verscheidene rassen van Tamriel verdeeld in drie verschillende facties: de Aldmeri Dominion, de Daggerfall Covenant en de Ebonheart Pact, en bij het creëren van je personage zul je hier dan ook een keuze in moeten maken.

Skyrim

Na het kiezen van een ras, en daarmee een alliantie, moet je ook een klasse kiezen. Hoewel dit breekt met de Elder Scrolls-traditie (geen klassen) is het niet een klasse zoals traditionele MMO's deze definiëren. De klasse is meer een soort richtlijn voor bepaalde skills, maar voor de rest kun je zelf bepalen welke wapens je gebruikt en welke skills je hierbij leert, waardoor je enorm vrij bent in het creëren van je personage en niet gebonden bent aan een bepaald soort wapen en een kleine skillset. Vooral tof is het feit dat je skills kunt 'morphen', zo kun je bijvoorbeeld een healing spell veranderen zodat het ook jezelf meteen healt. Of denk bijvoorbeeld aan een vuurbal die ook om je character heen schade toebrengt. Deze skills worden overigens ook steeds sterker, naar mate je ze meer gebruikt.

Als vanouds
Het eerste wat je opvalt als je Tamriel betreedt is hoe vertrouwd alles aanvoelt: je hebt eerder het gevoel alsof je de opvolger van Skyrim aan het spelen bent dan dat je een MMO aan het spelen bent. De game is dan ook geen World of Warcraft-kloon met een Elder Scrolls-sausje, eerder het tegenovergestelde. Alle gevechten zijn realtime en ook kun je als vanouds gewoon lekker in first-personmodus spelen.

Bleakrock Isle

Ook de sfeer is gewoon helemaal goed: de wereld, de muziek, de personages; alles voelt als een echte Elder Scrolls-game. Alle NPC's, hoe klein hun rol ook mag zijn, hebben volledige voice acting, wat echt een godsgeschenk is. Jaren en jaren heb ik MMO's gespeeld die vooral één grote Wall of Text waren. Zelfs het recente Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, had eigenlijk alleen voice acting in de cutscenes van het hoofdverhaal. Bovendien zijn de stemacteurs ook nog eens van topniveau, een genot om naar te luisteren. Hoewel ik nog geen officiële cast kan vinden, meen ik al Stephen Fry en Christopher Lee gehoord te hebben.

Khajiit

Veelbelovend
Hoewel ik alleen nog maar in Bleakrock Isle (Skyrim) en in Ebonheart (Morrowind) ben geweest, ben ik al zwaar onder de indruk. De wereld is gigantisch en het verhaal en de sfeer zijn zoals ze horen te zijn in een Elder Scrolls-game. Ook wijkt Elder Scrolls Online met het first-personperspectief, real-time gevechten en volledige voice acting van de meeste MMO's af, en kan het profiteren van een gigantische bestaande fanbase en lore. Ik denk dan ook dat Bethesda's eerste MMO in april hoge ogen gaat gooien, en dat verdienen ze zeker!

Daggerfall

Conclusie
Helaas, zoals bij alle Bethesda-games (en open-wereld games in general), waren er nog wel wat bugs. Uiteraard is de game nog in bèta, maar met nog iets minder dan twee maanden te gaan tot release is de game toch in een redelijk kritieke fase aanbeland. Ik hoop dan ook dat Bethesda de meest kritieke bugs weet plat te slaan, want in de bèta waren er nog aardig wat te vinden. Desalniettemin ben ik hoopvol en ga ik deze game zeker in de gaten houden!