Evolve

Vorige week mocht ik ruim voor de release misschien wel de beste multiplayer game van dit jaar spelen: Evolve. Diep onder de indruk was ik na de speelsessie. En niet alleen ik, maar iedereen die bij de speelsessie aanwezig was. 

header

Verrast
Ik had me voor de speelsessie bewust niet ingelezen, want ik wilde me laten verrassen. Ik wist alleen dat de game door Turtle Rock Studios ontwikkeld werd, bekend van Left 4 Dead deeltje één. En verrast werd ik. Hoewel er werd verteld dat de game nog in de pre-alpha fase was, stonden er een boel pc's klaar waar de game al op draaide. Na een korte en beknopte uitleg mochten we eigenlijk meteen aan de slag.

Het verassende aspect van het spel is de totaal unieke gameplay. Het pakt eigenlijk allerlei goede elementen van bestaande multiplayergames en voegt dit samen tot één uniek concept. In Evolve nemen vijf menselijke spelers het tegen elkaar op: vier Hunters tegen één Monster. De Hunters worden weer verder opgedeeld in de vier klassen Assault, Medic, Support en Trapper. Geen enkele van deze klassen is hetzelfde, en dat is een van de elementen die Evolve zo leuk maken.

Evolve

Assault
Er was nog maar één personage per klasse beschikbaar, dus moesten we het doen met Markov. Als Assault ben je de damage dealer van de groep, en is het jouw taak om het monster zo veel mogelijk schade te doen. Markov heeft daarvoor drie wapens tot zijn beschikking. Met stip op één staat daarbij de Lightning Gun, waarmee je vanaf close range het Monster te grazen kunt nemen. Voor grotere afstanden heeft Markov de klassieke Assault Rifle. Daarnaast heeft Markov ook nog zogeheten Arc Mines in zijn arsenaal. Zoals de naam al suggereert, zijn het mijnen die je als speler kunt plaatsen over de map. Om hier echter effectief van gebruik te kunnen maken zal hij moeten samenwerken met de Trapper, want die weet middels zijn Sound Spikes in welke richting het monster zicht beweegt. Tevens beschikt Markov nog over een Personal Shield dat hij tijdelijk kan activeren.

Evolve

Medic
Het Medic-personage waar we over konden beschikken tijdens de alpha was Val. Naast het healen van teamgenoten middels de Medgun (vergelijkbaar met de Team Fortress 2 healing gun) en de Healing Burst, beschikt ze ook over de Anti-Material Rifle en de Tranquilizer Rifle. Die twee wapens zijn bedoeld voor haar andere rol; het verzwakken en het vertragen van het Monster. Met de Tranquilizer Rifle is het mogelijk om het monster te vertragen en te verzwakken en de Anti-Material Rifle veroorzaakt zwakke plekken op het lichaam van het Monster waar het Assault-personage vervolgens misbruik van kan maken. Ook hier is goede communicatie weer belangrijk; een goed getimed schot met de Tranquilizer kan ervoor zorgen dat de Trapper zijn Mobile Arena kan gebruiken om het Monster in te sluiten. 

Evolve

Support
Mijn persoonlijke favoriet van de sessie was Hank, het supportpersonage. De support is een van de meest veelzijdige personages en afhankelijk van de situatie kan de rol van support veranderen. In het geval dat er geen support-aken te vervullen zijn, kan Hank damage dealen met de Laser Cutter, hoewel deze bij lange na niet zo veel schade doet als geweren van Markov. Met de Shield Gun kan Hank een belangrijke taak vervullen en de Medic bijstaan; met de Shield Gun is het namelijk mogelijk om iemand tijdelijk onschendbaar te maken. Zolang Hank het personage shieldt dat wordt aangevallen door het Monster, lijdt het team amper schade en kan de Medic even ademhalen en eventueel Hank healen. Mocht het allemaal wat te veel worden, dan kan Hank zijn Cloaking Device activeren waardoor alle teamgenoten die in de buurt zijn onzichtbaar worden. Als laatste heeft Hank nog een Orbital Barrage wapen waarmee hij een airstrike kan laten uitvoeren. Mits er goed gecoördineerd wordt met teamgenoten en je team het voor elkaar krijgt het monster even stil te laten staan of in de val te lokken, dan kan deze airstrike perfect geraakt worden. Als dat lukt, juicht het hele team mee, want de schade die het doet bij het monster is echt enorm.

Evolve

Trapper
Als laatste hebben we Griffin de Trapper. Dit het personage dat normaal gesproken voorop loopt en op het monster jaagt. Middels zijn Sound Spikes kan hij triggers plaatsen die afgaan als het monster in de buurt is. Zodra dat gebeurt, krijgt het hele team een seintje dat aangeeft waar het monster zich bevindt. Zodra het monster binnen bereik is, kan de Harpoon Gun gebruikt worden om het monster te verstrengelen. Als dit goed getimed wordt, tezamen met de Tranquilizer Rifle van de Medic, is het mogelijk om het monster aardig klem te zetten. Als dit eenmaal is gelukt, kan Griffin zijn Mobile Arena gebruiken om te voorkomen dat het monster ontsnapt. Vervolgens heeft hij nog een Submachine Gun om de Assault bij te springen als Griffin zijn taken heeft vervuld.

Teamwork overheerst
 
In Evolve kun je simpelweg niet overleven zonder teamwork. Voicechat is een must en iedereen moet zijn ogen en oren open houden. Alle tactieken die spelers kunnen uitvoeren om het monster te pakken zijn afhankelijk van twee of meer personages, dus solo gaan heeft helemaal geen zin. Sterker nog, als je niet bij elkaar loopt ga je gewoon dood, want één op één wint het monster het altijd. Of dit ook goed gaat werken als je met willekeurige online mensen speelt is nog maar de vraag, maar het lukte mij en drie journalisten die ik nog niet kende best aardig. Met drie vrienden zul je dus de grootste lol hebben.

Evolve

Het Monster
Mocht je helemaal geen zin in hebben in teamwork, dan kun je er ook voor kiezen om als het Monster te spelen. En geloof me, dat geeft een geweldig gevoel! Als monster is het de bedoeling om alle vier de spelers uit te roeien. Het is van belang dat je ze allemaal snel uitroeit, want als na twee minuten nog niet iedereen in het team dood is, respawnen ze weer. Om dit te bewerkstelligen kun je op verschillende manieren te werk gaan. Je kunt ervoor kiezen om te sluipen en ze te bespringen, maar je kunt ook gaan Evolven. Dat doe je door de verschillende fauna in het level te verscheuren en op te eten. Zodra je je Evolve balk vol is, zoek je een rustig plekje op en ga je Evolven. Dan groei je tien meter en unlock je een extra ability. Als je dit twee keer gedaan hebt, ben je idioot sterk en kun je op twee manieren winnen: de tegenstanders uitroeien óf de Power Generator slopen. Dit lijkt een beetje geïnspireerd te zijn door League of Legends, echter moet je na het slopen van de Power Generator nog enkele civilians vermoorden voor je de winst in de wacht sleept.

Er zijn tactieken genoeg en daardoor wordt het nooit saai. Bovendien komen er verschillende monsters beschikbaar om te spelen, waardoor er genoeg variatie in zal zitten om ook deze gamemode niet saai te laten worden. Het machtige gevoel dat je krijgt van het spelen als een groot en krachtig monster is echt heerlijk. Dit gevoel kan echter vals zijn als je tegenstander goed weet samen te werken, want ook als je voor de tweede keer ge-Evolved bent is het nog steeds mogelijk voor de tegenstanders om jou te verslaan.

Conclusie
Op wat voor manier je ook speelt: elk potje is spannend. Teamwork is een vereiste, maar als je daar geen zin in hebt, kun je altijd als monster spelen. In de twee uurtjes die ik mocht spelen was elke potje briljant en retespannend, en geen twee potjes waren hetzelfde. Er was bovendien genoeg variatie in de rollen: als Medic hoef je niet alleen maar te healen en als Trapper loop je niet alleen maar te trappen. Als het Turtle Rock lukt om deze briljante formule lang leuk te houden door veel personages en levels toe te voegen, dan wordt Evolve een van de beste multiplayertitels van dit jaar.