RAGE

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op Xbox 360, pc en Mac

Header

Een mailtje van Bethesda: of we naar Londen kunnen komen om op hun kantoor RAGE te spelen. Nou, vooruit dan maar, it's a dirty job, but someone has to do it! Enige nadeel is dat je af en toe heel vroeg op moet om je vliegtuig te halen, maar RAGE zien en spelen in London is een aanbod dat niet wordt afgeslagen.

Een meteoor stormt af op aarde en in de intro zien we de laatste minuten van de wereld zoals we die kennen. Er zijn honderden bunkers gemaakt, genaamd Arks, die ieder twaalf uitverkorenen moeten beschermen. Deze mensen zitten ieder in een eigen pod en worden kunstmatig in leven gehouden. Honderd jaar later moeten de pods automatisch opengaan en kan de mensheid de aarde weer bewoonbaar gaan maken. Op zich klinkt het als een prima plan, gezien de omstandigheden, maar honderd jaar later gaat er nog maar één pod open. Die van jou. Je mag gaan uitzoeken wat er mis is gegaan en wat er in de wereld is gebeurd.

RAGE

Je eerste stappen buiten de ark zijn al meteen goed voor een eerste schrikmoment: je wordt plots aangevallen door een verwilderd persoon waardoor je van schrik als speler even kennismaakt met het plafond. Gelukkig ben je niet alleen op de wereld en word je gered door een overlevende van de ramp die zijn gezond verstand nog wel heeft. Hij brengt je naar zijn kamp waar hij met een paar mensen probeert te overleven. Het blijkt dat je in de Wasteland bent, een nogal gezellig oord vol met overlevenden, waaronder mutanten en clans van verwilderde mensen, die alles doen om te overleven.

Niemand minder dan id Software is de ontwikkelstudio van RAGE en dan verwacht je een shooter met vooral grafische pracht en veel schietwerk. Dit keer wil id Software zelf ook meer proberen met het genre en zijn er heuse RPG-elementen toegevoegd. Verwacht geen Fallout- of Elder Scrolls-achtige taferelen, maar het RPG zit vooral in de vele opdrachten die je kunt doen. Ze zijn optioneel en met deze missies verdien je een armor, een nieuw wapen of upgrade, of recepten om bijvoorbeeld geneeskrachtige verbanden te maken. Deze bonussen kun je ook krijgen door spullen onderweg op te pakken en te verkopen bij een handelaar, zodat je de schema's of recepten voor deze items kan kopen.

RAGE

En er zijn heel veel items te koop, van ingrediënten om recepten te maken tot hele toffe nieuwe wapens. Natuurlijk zijn de standaard vuurwapens als een pistool en shotgun aanwezig. Deze wapens hebben allemaal alternatieve munitie, zodat je meer schade kan aanrichten met andere kogels. Onder de creatievere wapens vinden we de kruisboog, de mechanische hulpjes en de wingstick. Deze zijn dan ook een stuk toffer om te gebruiken. Voor de kruisboog heb je ook verschillende soorten munitie. Er is bijvoorbeeld een pijl die de tegenstander voor jou laat werken. Deze mind control werkt eenvoudig: pijl afschieten, je neemt de besturing over van de tegenstander en je kunt hem laten exploderen waar je wil. Een elektrisch geladen pijl is weer erg effectief als je tegenstanders in water staan.

De mechanische hulpjes zijn ook erg handig. Zo is er een kleine, op afstand bestuurbare buggy die je kunt laten ontploffen, turrets die je kunt neerzetten die daarna automatisch op vijanden gaan schieten en mechanische spinnen die bij je gaan kruipen en vijanden aanvallen. De wingstick is nog wel het leukst, dit is een soort mislukte boemerang met een homing device ingebouwd. Het is nogal mislukt omdat deze niet altijd terugkomt. Je gooit deze richting de vijand en het wapen zal locken op de target. Indien het de heenweg mist kan het nog altijd op de terugweg alsnog raken. Er is geen honderd procent garantie dat het wapen altijd raakt, maar de kans op een onthoofding is wel groot. Later krijg je er een upgrade voor zodat het wapen meerdere tegenstanders kan raken. 

RAGE

Originele en creatieve wapens genoeg dus, maar deze zijn ook nodig tegen de clans en de mutanten. De clans zijn vaak schietgrage figuren die ook dekking zoeken als zij door je aangevallen worden. Moord je een aardig deel van de groep al uit zullen ze terugtrekken en versterking gaan zoeken. De vijanden kun je ook langzaam tergen door ze in hun been te schieten. Ze zullen proberen dekking te zoeken of kreupel terug te trekken. Ook als je ze dodelijk hebt verwond, zullen ze toch nog proberen je uit te schakelen. Soms hoor je hun laatste adem nog voordat ze stoppen met schieten, dan zijn ze eindelijk bezweken aan hun verwondingen.