Endless Dungeon
Amplitude is al een tijdje bezig met hun Endless-universum. Nu komt er binnenkort Endless Dungeon, een tactical twinstick shooter met tower defense en het is een rogue-lite ook nog. We mochten een half uurtje spelen om te kijken hoe deze genres combineren.
In Endless Dungeon is je ruimteschip gestrand en je zit vast op een verwaarloosd ruimtestation. De saloon op de bovenste verdieping van het station is nog het meest bewoond. Sommige mensen zijn hier al tientallen jaren gestrand, en hebben sterke verhalen over hoe je eruit zou kunnen komen, of hoe je hier vrijwel voor altijd vast zou kunnen zitten. Het is allemaal aan jou om erachter te komen wat er gebeurt, samen te werken met een aantal anderen. Maar boven alles: bescherm je kristal van het schip, anders kom je nooit meer thuis.
We gaan de genres van Endless Dungeon eens apart onder de loep nemen. De game speelt als een 'twinstick shooter'. Dus je loopt met de linkerpook van je controller, je mikt met de rechterpook. In elk level begin je met een Crystal Bot die het kristal van je schip bij zich draagt. Deze drone beweegt alleen als jij een volgende plek vindt waar de drone veilig kan staan. Natuurlijk is een level niet ongevaarlijk en zul je wave na wave aan vijanden tegenkomen die je kapot moet schieten. En dat doe je met drie personages. Een personage bestuur jij, de andere twee kunnen door de pc of door andere spelers worden bestuurd.
Op elke verdieping zijn er meerdere ruimtes om te verkennen. Deze worden elke keer random gegenereerd dus geen verdieping of level is hetzelfde. Er kunnen monsters zijn, of spawnpunten waar de waves vandaan gaan komen. Als je een deur opent krijg je sowieso resources. Een kamer kan ook anders nuttig zijn, door bijvoorbeeld extra resources die er te vinden zijn. Heb je een spot gevonden en roep je de drone om te daar naar toe te bewegen dan komen er nog eens extra vijanden uit alles spawnpunten en wordt het dus echt verdedigen. Maar hoe verdedig je jezelf tegen alle vijanden en wat doe je met die resources?
Daar komt de 'tower defense' om de hoek kijken. In elke kamer op de verdieping kun je torens zetten. In de demo kregen we lasertorens, schilden om alle torens wat robuuster te maken of torens die de vijand trager laten bewegen als ze in de radius van die toren komen. Deze torens kosten wel resources. Resources krijg je door deuren te openen, waar natuurlijk een risico aan zit, want er kunnen vijanden of een spawnpunt in de volgende kamer zijn. Meer resources krijg je ook door resourcepunten te claimen. Deze zullen dan extra resources geven als je een deur opent. Met deze resources kun je niet alleen torens zetten, er zijn ook specifieke resources om jezelf of je wapens te upgraden.
En daar is de 'rogue-lite' van Endless Dungeon. Ga je dood, dan krijg een een nog naamloze valuta, maar begin je weer in de saloon. Daar kun je ook upgrades en wapens kopen en mag je weer naar beneden gaan en het kristal naar de laatste verdieping brengen. Je zult dus tactisch te werk moeten gaan. Waar plaats je de torens om de hordes vijanden tegen te houden? Ga je jezelf of de drone upgraden?
Endless Dungeon speelde verrassend vloeiend. De tutorial laat je denken dat er weinig tactisch aan is, maar het eerste level had ik op het nippertje gehaald. Er komen echt veel vijanden op je af, dus zonder tactisch geplaatste torens gaat je drone met kristal het niet overleven. Endless Dungeon komt op een nog te bepalen datum uit voor pc, Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S.