RAGE

De mutanten zijn vrij irritant, want zij springen van links naar rechts, rennen over de muren en zijn algeheel frustrerend beweeglijk om goed te kunnen mikken. Wachten tot ze dichtbij zijn en hun hoofd eraf knallen is en blijft leuk, maar in groten getale zijn ze een groot probleem. Dan zijn er nog de bazen die je soms tegenkomt. Deze gasten vergen een andere aanpak. In een ondergrondse garage word je bijvoorbeeld door een baas opgewacht in een wagen. Je loopt rond in de garage en je hoort een startende motor en er gaan koplampen aan. Hij rijdt keihard op je af en crasht. Daarna moet je hem proberen uit te schakelen terwijl hij je beschiet met het wapen op zijn wagen. Een vervelende klus, waarbij je nog moet nadenken ook om hem uit te schakelen. Later in het spel kom je ook agenten van de Authority tegen. Deze gasten willen de nieuwe wereldorde zijn en geven geld aan diegenen die overlevenden uit de Arks inrekenen. Wat of waarom is nog niet bekend, ook dat is een geheim dat al spelende uit de doeken wordt gedaan. Er wordt gesuggereerd dat zij iets met de mutanten te maken hebben, of dat zo is zul je waarschijnlijk later achterkomen.

RAGE

Met zoveel soorten vijanden is het geen schande als je eens het loodje legt. Mocht je doodgaan is het nog niet voorbij. Je hebt namelijk een defibrillator in je rugzak, altijd handig! Deze moet wel opgeladen zijn voor gebruik, dus je kunt niet onbeperkt jezelf weer tot leven wekken. Als je dood bent en je defibrillator is opgeladen, dan krijg je een minigame op het scherm. Je moet met beide analoge sticks de juiste richtingen op het scherm volgen en op een knop drukken als je de juiste posities te pakken hebt. Dan verschijnen er weer twee nieuwe posities op het scherm, enzovoort, tot de aangegeven tijd voorbij is. Als je dit snel kan, krijg je een grotere hoeveelheid levenspunten terug. En als bonus wordt iedereen op een meter afstand om je heen geëlektrocuteerd. Als je in water staat heeft dat helemaal een efficiënt bereik, want dan pakt deze actie iedereen in het water mee.

In deze wereld hoeft niet alles te voet gedaan te worden. Je krijgt in het begin een quad om naar de verschillende missies in de Wasteland te rijden. Later krijg je de mogelijkheid om betere vervoersmiddelen te kopen of te verdienen. Je kunt deze wagens ook upgraden, zodat ze bijvoorbeeld sneller kunnen racen of dat je ermee kan schieten op vijanden. Ook zijn er racemissies en wedstrijden waar je geld kan verdienen om de diverse items bij handelaren te kunnen kopen. Tijdens het racen naar missies in de Wasteland heb je een handige minimap, die duidelijk aangeeft waar je naartoe moet. Zo ben je niet constant aan het zoeken en hoef je geen notities te maken waar welk dorpje of kamp zit. Je rijdt naar het volgende actielevel, zonder onnodige verkenning. Je kunt wel aangevallen worden, dus denk niet dat je op je voertuig helemaal veilig bent. Met stunts verdien je punten die weer gelijk staan aan geld.

RAGE

RAGE maakt gebruik van het nieuwe paradepaardje van id Software: ID Tech 5. Deze engine kan de binnen- en buitenwereld prachtig weergeven met zestig frames per seconde. Dit aantal frames wilde de studio halen om het gevoel van vloeiend racen te behouden. Voor het volgende spel (Doom 4) zal het team zich richten op dertig frames per seconde, waardoor dat er nog mooier uit zal zien, want dan kunnen er simpelweg nog meer registers opengetrokken worden. Maar de omgevingen en ook de details binnen zijn al prachtig. Wel had ik af en toe last van textures die tijdens het racen te laat ingelezen werden, het popupeffect dus. Nu is dit een previewbuild en zal men juist deze laatste tijd vooral spenderen aan optimalisatie en bugs, dus we zullen zien of dit probleem nog opgelost wordt.

Het verhaal zal met de ingame-engine verteld worden, dus geen vervelende CGI-cutscenes die je uit de wereld halen. Creative director Tim Willits wilde er niet veel over kwijt, want het verhaal is juist iets dat tijdens het spel verteld wordt dus we moeten het gaan spelen om te ontdekken wat er allemaal gebeurd is met de wereld na de meteoorinslag.

Opvallend is dat id Software heeft gekozen om co-op multiplayer te ondersteunen. Je kunt dus met meerdere mensen de Wasteland in om missies uit te voeren. Een pvp-multiplayer te voet is er niet, je kunt alleen competitief tegen elkaar racen. Deze races zijn niet alleen om snelheid, maar er zal ook genoeg geschoten worden. Maar toch blijft het zonde dat er geen pvp te voet is, vooral de gadgets en de wingstick zouden voor hilarische momenten kunnen zorgen. Er is een DLC-optie in het menu, dus wie weet komt het nog eens in het spel.

RAGE heeft veel potentie en id Software wil ook eens meer dan alleen maar een shooter maken. De RPG-elementen zoals de wapenaanpassingen, optionele missies en natuurlijk het racen zorgen voor de variatie. Multiplayer is een gewaagd element in dit spel: in plaats van voor het zekere te kiezen, maakt id Software het vooral voor zichzelf spannender door juist voor de racemodus en de co-opmodus te kiezen als online mogelijkheden. Hoe dit zal uitpakken zullen we 7 oktober zien, want dan komt RAGE uit.