Achievements
Iedereen heeft de mond vol van "next-gen". Als we de woordvoerders van Sony, Nintendo en Microsoft moeten geloven zijn de Xbox, PlayStation 2 en de Gamecube oude meuk. Net als stoomlocomotieven zijn het apparaten die hun nut hebben bewezen maar die nu hoognodig moeten worden vervangen door nieuwe glimmende en vooral snellere apparaten. Dit natuurlijk tegen inlevering van een berg euro's. Maar nu de Xbox 360 er al een tijdje is, en de Wii en PlayStation 3 voor de deur staan kunnen we ons de vraag stellen wat next generation gaming nu precies is. Is het de realisatie van een online community, zijn het mooiere graphics of is het een vorm van waggelbediening? Dit is een vraag die het komende jaar waarschijnlijk wel beantwoord zal worden of in elk geval de nodige topics zal vullen. Er is echter al één concreet voorbeeld te benoemen van een innovatie die recent zijn intrede heeft gedaan en in korte tijd ongekend populair is geworden: Achievements.
Voor de weinige mensen die niet bekend zijn met achievements zal ik een korte uitleg geven. Achievements zijn een uitvinding van Microsoft en een integraal onderdeel geworden van Xbox Live en elke game die op de Xbox 360 wordt uitgebracht. Door specifieke handelingen in een game uit te voeren of bepaalde mijlpalen te bereiken verdien je punten. Deze punten worden opgeteld en achter je online profiel (gamercard) getoond. Per game kunnen maximaal 1000 punten worden verdiend. Eigenlijk is het een schoolvoorbeeld van een ei van Columbus verhaal. Microsoft heeft eenvoudig weg het verslavende element van levellen uit individuele games gehaald en naar een hoger niveau getild. Het is zo simpel dat vooral de concurrentie van Microsoft zich voor de kop slaat en zich afvraagt waarom zij dit niet hebben bedacht aangezien dit fenomeen in korte tijd een enorme vlucht heeft genomen en ongetwijfeld bijdraagt aan het succes van de Xbox 360.
Achievement zijn dus meer dan een leuke gimmick gebleken. Het is een essentieel onderdeel van de gameplay geworden en is medebepalend geworden voor de levensduur en spelbeleving van veel games. Waarom zijn die achievement dan zo belangrijk geworden? De hoofdreden is dat het gamers een identiteit biedt, het geeft je iets unieks wat alleen bij jouw profiel op Xbox Live hoort. En daar zit hem het grote verschil met het oude stokpaardje van Xbox Live: de online ranking. Hierbij worden door jouw behaalde resultaten (bijvoorbeeld rondetijden in Project Gotham Racing) in een wereldwijde ranglijst geplaatst. Dit bepaalde voorheen je identiteit op Xbox Live. Echter, als je niet in de top 10 van een bepaalde game zat dan verdween je al snel in de onzichtbare massa. En de top 10 bereiken was slecht weggelegd voor mensen met uitzonderlijke game-skills of heel veel (te veel?) vrije tijd. De meeste achievements zijn echter met de nodige tijd en moeite ook wel voor de casual gamer te halen en een gamescore van in de duizend is in principe voor iedereen te bereiken.
Maar net als bij de oude rankings zijn er uiteraard ook nu de nodige excessen. Dit uit zich vooral in mensen die een zo hoog mogelijke gamescore willen halen, de zogenaamde "achievement-hoeren". Voor deze mensen zijn achievements een vervanging van het aloude "wie heeft de langste piemel". Het lijkt wel of ze hun echte identiteit ontlenen aan hun online profiel en ze gaan tot extremen om een hoge gamescore te halen. Dit doen ze meestal door zoveel mogelijk games te spelen, hoe slecht en vaag deze ook zijn (een van de redenen dat King Kong zo goed verkocht was overigens dat het heel simpel was om 1000 punten te verdienen). Ook zijn er online clans die zich alleen maar bezighouden met het halen van achievement (schiet jij mij 1000 keer dood, dan schiet ik jou daarna 1000 keer dood). Het leven is echter te kort voor dit soort onzin en normale gamers kunnen eigenlijk alleen maar lachend vanaf de zijlijn toekijken hoe de man met de hoogste gamescore zijn account voor $5000 te koop op eBay aanbiedt. Wat iemand daar overigens mee moet is me een raadsel, aangezien de mensen van wie je respect wil afdwingen toch wel weten dat je deze account gekocht hebt.
Behalve voor de verkoopcijfers van games bieden achievements voor ontwikkelaars veel meer voordelen. En ook heeft het gunstige neveneffecten voor gamers. Het is bijvoorbeeld een makkelijke manier voor ontwikkelaars om spelers te motiveren om iets uit te proberen of een bepaalde richting in te sturen. Veel van de zaken die ik het leukst vond in Dead Rising heb ik bijvoorbeeld ontdekt door achievements. Ik denk niet dat ik zelf had verzonnen om zombies omver te kegelen of acht mensen tegelijkertijd te redden als hier geen beloning tegenover had gestaan. Vroeger hadden games dit soort dingen ook, en dan bestond de beloning meestal uit een FMV-filmpje of een nieuw wapen. Maar dit geeft gek genoeg toch minder voldoening dan een simpele "achievement unlocked". Achievements zorgen er voor dat games langer en intensiever worden gespeeld. Hierdoor blijven gamers langer verbonden aan een bepaald spel en dat biedt ontwikkelaars veel mogelijkheden ten aanzien van bijvoorbeeld uitbreidingen of reclame in games. Ook kan een van de oudste problemen waar gameontwikkelaars mee kampen in één klap worden opgelost; hoe er voor te zorgen dat mensen een game uitspelen en niet voortijdig afhaken. De huidige consensus is dat dit niet te voorkomen is waardoor de meeste aandacht aan het begin van het spel wordt geschonken. De laatste levels hangen er doorgaans maar een beetje bij en bestaan meestal uit een arena met een eindbaas. Nu zullen ontwikkelaars hopelijk wat meer balans in de opbouw van een spel kunnen brengen waardoor deze gedurende de hele duur boeiend blijft. Tenslotte is het verslavend en geeft het een lekker gevoel om alle achievements in een spel te halen, je hebt echt het gevoel dat je een game he-le-maal hebt uitgespeeld en iets bereikt hebt.
Kortom: achievements zijn een nieuwe innovatie die waarschijnlijk een vast onderdeel van onze toekomstige gamebeleving zal uitmaken. Na high scores en online rankings hebben we nu gamer points erbij gekregen. Het is overigens wel te hopen dat Microsoft de wijze waarop ontwikkelaars achievements implementeren strakker in de hand gaat houden. Deze mogen bijvoorbeeld niet leiden tot frustraties zoals bijvoorbeeld bij Call of Duty 2 waar het gros van de punten alleen te verdienen zijn door het spel op de hoogste moeilijkheidsgraad uit te spelen. Ook het kunnen kopen van achievements door middel van Microsoft punten (echt geld) is een ontwikkeling die niet door de beugel kan. Achievements moeten tenslotte verdiend worden, en niet gekocht. Dit is toch een soort valsspelen. Mensen die dit doen moeten ze (virtueel) met pek en veren insmeren.
Tenslotte wil ik nog een verzoek doen aan Microsoft wanneer ze de door hun beoogde wereldheerschappij eindelijk hebben gerealiseerd: implementeer achievements in alle facetten van het dagelijkse leven. Zou het namelijk niet geweldig zijn om achievements te krijgen bij je ontmaagding, afstuderen of bij de geboorte van je eerste kind? We zouden dan online via een website kunnen kijken hoe ons persoonlijke leven en carrière zich verhoudt met die van vrienden en collega's. Altijd leuk om te zien dat je meer hebt geneukt of verdiend dan de buurman. Maar tot die tijd hou ik het wel met het vergelijken van hoeveel side-quests ik in Oblivion heb gehaald.
Achievement unlocked, nou joepie, en dan? Kun je iets met je punten? Nee.
Geven ze aan hoe goed je bent in een game? Absoluut niet.
Ik snap echt de mensen niet die eigenlijk al uitgekeken zijn op een game, maar toch doorspelen zodat hun virtuele pik nog ff wat verder doorgroeit. Als ik een game beu ben ga ik fijn iets anders spelen.
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Overigens is het niet zo erg dat ik uren in een game stop als ik het niet leuk meer vind. Zo ga ik niet alle Saints Row activities doen, simpelweg omdat ik daar geen zin in heb.
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
Ik vind ze maar zinloos hoor.
Achievement unlocked, nou joepie, en dan? Kun je iets met je punten? Nee.
Geven ze aan hoe goed je bent in een game? Absoluut niet.
Ik snap echt de mensen niet die eigenlijk al uitgekeken zijn op een game, maar toch doorspelen zodat hun virtuele pik nog ff wat verder doorgroeit. Als ik een game beu ben ga ik fijn iets anders spelen.
Guttegut, wat voor zin heeft het om "insert random iets" te verzamelen? Meestal ook nul. Daar gaat het ook niet om. Tis de verzameldrift van mensen waar gewoon (leuk) op wordt ingesprongen. Net zoals het uitspelen van een spel zal het halen van bepaalde achievements mensen wel een vorm van bevrediging geven.
En overal waar verzameld kan worden ontstaan geeks - niet alleen bij Xbox 360 achievements.
De theorie van het autorijden door H. de Vries, 2004:
"Wat je niet ziet, is er niet"
"Boem is ho, plons is water"
foto Die laatste alinea foto
idd foto.
[...]
Guttegut, wat voor zin heeft het om "insert random iets" te verzamelen? Meestal ook nul. Daar gaat het ook niet om. Tis de verzameldrift van mensen waar gewoon (leuk) op wordt ingesprongen. Net zoals het uitspelen van een spel zal het halen van bepaalde achievements mensen wel een vorm van bevrediging geven.
En overal waar verzameld kan worden ontstaan geeks - niet alleen bij Xbox 360 achievements.
Ik snap wel wat Retuobak bedoelt. Dingetjes verzamelen in games kan mij ook aan m'n r**t roesten. Ik wil gewoon een leuke game, met een leuk verhaal en degelijke gameplay. Lekker meegaan in het wereldje van de game, en gewoon uitspelen. Maar uren bezig zijn om ergens een verborgen muntje te vinden vind ik eerlijk gezegd gewoon tijdverspilling foto
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Het geeft ook een beetje het gevoel van 'zo nu heb ik een spel echt uitgespeeld'. Want meestal speel je de verhaallijn en laat je daarna de game doen met het gevoel van 'goh ik zou nog wel dingen kunnen vinden maar ik heb het wel aardig uitgespeeld vind ik'. maar nu krijg je een achievement als je teruggaat en elke secret area vindt. Als je dan bij de 1000 komt heb je echt het gevoel dat je het spel totaal hebt uitgespeeld en echt in de kast kan zetten met een goed gevoel foto
Ik ben geen achievement whore maar ik ben er wel gek op. Probeer dan ook zoveel mogelijk uit alle games die ik heb alle achievements te halen zelfs games die ik bij de oude xbox in de kast zou laten staan na een paar uur (Perfect dark zero).
Dan ben je dus wel een achievement hoer foto
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
Ik noem ze zelf eigenlijk altijd mijn patserpunten tegenover mijn vrienden, sommige snapte het nut ook niet zo, toen legde ik het uit als punten waarmee je tegen je online vrienden kan patseren, dus Patserpunten! foto
Ja, goeie uitvinding van MS, erg leuk en motiverend!foto
PS: heb er nu al 4300 ongeveer!! foto
[...]
Dan ben je dus wel een achievement hoer foto
foto
Is he able, but not willing? then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
[...]
Dan ben je dus wel een achievement hoer foto
lol idd ! foto
Ik vind ze maar zinloos hoor.
Achievement unlocked, nou joepie, en dan? Kun je iets met je punten? Nee.
Geven ze aan hoe goed je bent in een game? Absoluut niet.
Ik snap echt de mensen niet die eigenlijk al uitgekeken zijn op een game, maar toch doorspelen zodat hun virtuele pik nog ff wat verder doorgroeit. Als ik een game beu ben ga ik fijn iets anders spelen.
Heel voorspelbaar, deze reacties. Het interesseert mij weer geen flikker dat jij ze niks aan vindt. Je hoeft je niet te verontschuldigen ofzo.
Ondanks deze eerste alinea ben ik het er wel een beetje mee eens. Ik schaam mij namelijk voor mijn gamerscore nu die steeds hoger wordt. Alsof ik niks beters te doen heb.
Zo zag ik in TW2007 dat je een spel tiger moest doen, en one ball om een achievement te halen. Had nog niet van die spelmodi gehoord, dus ben gaan checken, gespeeld.. en ja behaald dan.
Voor de rest zie ik het meer als een tellertje wat groeit in de loop der tijd.
Voorheen was alleen bezig met,laten we zeggen, de story mode.
Nu ben ik ook andere modes gaan spelen, omdat er een soort van beloning aan vast zit.
Dus ik vind ze wel nuttig imo.
De achievements hebben een duidelijke meeerwaarde gekregen bij mij, vooral als je online kijkt en je bent net iets verder met PGR3 dan een vriend van je, zo leuk om dat dan ff in te wrijven.
Go Microsoft!
Ik heb idd zo veel meer uit een spel gehaald, anders speel je een keer het verhaal uit op makkelijk en dan heb je een spel uitgespeeld. Nou voelt een spel pas uitgespeeld aan als ik alle punten heb.
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
Ik ben blij dat de achievements erin zitten, anders had ik nooit PGR3 uitgespeeld of COD2. Kameo is nu redelijk ver bijna af alleen kan nie verder komen met die laatste tank op de brug, maja.
De achievements hebben een duidelijke meeerwaarde gekregen bij mij, vooral als je online kijkt en je bent net iets verder met PGR3 dan een vriend van je, zo leuk om dat dan ff in te wrijven.
Go Microsoft!
Tank op een brug bij Kameo foto
[...]
Dan ben je dus wel een achievement hoer foto
Ligt er aan wat je definitie van achievement hoer is. Ik ga hier mee met de columnist dat als je games gaat kopen simpelweg voor de easy te halen achievements DAN ben je een echt whore. Als je simpelweg games volledig probeertuit te spelen die je al hebt vind ik niet dat je een hoer bent.
[...]
Tank op een brug bij Kameo foto
Ow wacht ik weet al wat je bedoelt. Daar moet je die termiet voor gebruiken volgens mij.
Ik heb geen Xbox 360 maar ik ken het systeem dan wel van Advance Wars DS (alleen is het daar offline natuurlijk)
Als dit hetzelfde systeem is als op de GBA dan is het niet hetzelfde systeem imho
Op de GBA krijg je gewoon na elke map beoordelings punten qua tacktiek, snelheid enz.
Bij de 360 moet je bijvoorbeeld 1000 kills hebben, of een x aantal wedstrijden gewonnen hebben/kampioenschappen behaald hebben. Erg leuk gedaan imho en zeker een beetje verslavend ( zegt iemand met een gamersscore van 55 :x speel meestal op mijn broertjes account omdat ik toch offline speel....)
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Ik vind ze maar zinloos hoor.
Achievement unlocked, nou joepie, en dan? Kun je iets met je punten? Nee.
Geven ze aan hoe goed je bent in een game? Absoluut niet.
Ik snap echt de mensen niet die eigenlijk al uitgekeken zijn op een game, maar toch doorspelen zodat hun virtuele pik nog ff wat verder doorgroeit. Als ik een game beu ben ga ik fijn iets anders spelen.
Laat me raden als dit op de PS3 zou zijn uitgevonden, dan was het geweldig zeker?
Maar OT: Ik vind het een leuke toevoeging aan het hele online gebeuren, punten zijn totaal nutteloos, maar dit geeft me nog wel eens een reden om weer een spel uit de kast te pakken om toch nog ff die ene achievement proberen te halen.
[...]
Ow wacht ik weet al wat je bedoelt. Daar moet je die termiet voor gebruiken volgens mij.
Kameo spoiler foto
ik vind het wel een leuke toegevoegde waarde hebben foto
[ Bericht gewijzigd door anoniem_02072022115229 op woensdag 1 november 2006 @ 13:28 ]
Oh, je bedoelt archivements!
Ja, allemaal leuk en aardig, maar als je tijd en geld teveel hebt haal je zo 30.000 punten. Puntentotaal boeit me dan niks, sommige achievements zelf wel, CoD2 op Veteran bijvoorbeeld. foto
Wat iemand anders al aangaf is dat je met je behaalde punten content kunt 'kopen', want ik op dit moment betaal ik me de pleuris aan downloadable content foto Goed idee dus. Wellicht dat Sony dit in toekomst met de PS3 gaat invoeren foto
[ Bericht gewijzigd door Cyberia18 op woensdag 1 november 2006 @ 15:47 ]
Persoonlijk heb ik er zowiezo een hekel aan dat devs games onnodig langdradig maken door dit soort aspecten er aan toe te voegen waardoor je dus eilk nooit zonder een spel 2-3x te hebben doorgelopen de 100% kan halen, natuurlijk is het wel leuk voor de diehard gamer , maar het lijkt mij nou niet echt een aanwinst voor de gemmiddelde casual gamer.
[ Bericht gewijzigd door PaRoDiUzZ op woensdag 1 november 2006 @ 15:00 ]
Anime
Achievements foto
Oh, je bedoelt archivements!
Ja, allemaal leuk en aardig, maar als je tijd en geld teveel hebt haal je zo 30.000 punten. Puntentotaal boeit me dan niks, sommige achievements zelf wel, CoD2 op Veteran bijvoorbeeld. foto
foto , het zijn achievements.
En 30.000 halen is echt makkelijker gezegd dan gedaan.
[...]
Als dit hetzelfde systeem is als op de GBA dan is het niet hetzelfde systeem imho
Op de GBA krijg je gewoon na elke map beoordelings punten qua tacktiek, snelheid enz.
Bij de 360 moet je bijvoorbeeld 1000 kills hebben, of een x aantal wedstrijden gewonnen hebben/kampioenschappen behaald hebben. Erg leuk gedaan imho en zeker een beetje verslavend ( zegt iemand met een gamersscore van 55 :x speel meestal op mijn broertjes account omdat ik toch offline speel....)
Nee ik heb het over het medaillesysteem, je kunt er maar liefst 300 verdienen door verschillende achievements te behalen (bijv. 100 voetsoldaten afgeslacht, 20 megatanks gedeployed, 50 uur speeltijd, etc.).
Laat me raden als dit op de PS3 zou zijn uitgevonden, dan was het geweldig zeker?
Waar haal je DAT nou weer vandaan? foto
[...]
Nee ik heb het over het medaillesysteem, je kunt er maar liefst 300 verdienen door verschillende achievements te behalen (bijv. 100 voetsoldaten afgeslacht, 20 megatanks gedeployed, 50 uur speeltijd, etc.).
het wordt dan toch eens tijd dat ik een DS aanschaf.
op de GBA heb ik Advance Wars al helemaal grijs gespeeld. Niets is lekkerder dan in het vliegtuig/bus/trein ff dat te spelen foto
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[...]
foto , het zijn achievements.
Je moet vaker in het 360 topic komen foto
[...]
Waar haal je DAT nou weer vandaan? foto
Oops sorry, haal je met een andere user door de war, mijn fout foto
Als je zo'n spel hebt uitgespeeld, wil je tóch alle punten halen. Wel leuk, anders zou ik persoonlijk het spel veel sneller naast me neerleggen na het uitspelen van de storymode.
Doet mij totaal niets. Het motiveert me niet extra.
Het is wel leuk, maar om nu te patsen nee, ik heb er nu 60 geloof ik wel leuk niets meer.
[...]
Je moet vaker in het 360 topic komen foto
Hoor wie het zegt foto , met je "30.000 punten haal je zo".
Gelukkig maar dat ik geen Xbox360 heb dan :")
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken