Motion sensors for teh win?


Bill Gates vindt het hele motion sensor gebeuren maar niks zo bleek vorige week uit een interview dat MTV met hem hield. Nintendo bouwt hun hele nieuwe console om deze controller heen en gaat prat op de speciale besturing terwijl Sony gewoon een graantje mee probeert te pikken van de aandacht voor Nintendo door een standaard controller aan te kondigen die toevallig ook een motion sensor bevat. Hoewel ik Nintendo bewonder om zijn lef sta ik in dit geval toch kaarsrecht achter Bill. Die motion sensor wordt helemaal niks.


Eerlijk is eerlijk, ik moet wel toegeven dat ik zowel de Wii controller als de PlayStation 3 controller nog niet in mn handen heb gehad, maar ik heb genoeg ervaring met aparte controllers. Zo staat er bij mij thuis een setje dansmatten voor de PlayStation 1/2 en een ander setje voor de Xbox. Twee lightguns liggen in een la te wachten om weer eens opgepakt te worden met daarnaast de bekende EyeToy en ook de Donkey Konga bongo’s staan onder het TV-meubel, naast de Buzz-zoemers. M’n Guitar Hero gitaar staat tenslotte naast de PlayStation 2 te wachten om weer eens opgepakt te worden. Vreemde controllers genoeg dus, en dan heb ik nog enkel de meest gangbare controllers want bijvoorbeeld het rare blauwe Dragon Quest geval en de Resident Evil kettingzaag controller heb ik al links laten liggen. Misschien kun je uit al deze aparte ‘controllers’ al op maken dat ik games met een speciale besturing vaak wel erg leuk vind, maar toch heb ik geen vertrouwen in de Wii-controller.

De EyeToy-besturing is best leuk, maar na een minuut of tien heb je de meeste spelletjes wel gezien en heb je geen zin meer om als een debiel met je armen in het rond te zwaaien en hetzelfde geldt voor spellen die je met een lightgun kunt besturen.Tuurlijk is zo’n besturing vernieuwend, maar als ze alweer met een verzameldisc met korte spelletjes te komen die je op dezelfde manier speelt dan is de lol er wel vanaf. De meeste developers zijn nou eenmaal niet zo goed in het goed integreren van een nieuwe innovatieve spelbesturing. De Nintendo DS is hier een heel goed voorbeeld van. Het touch-screen en het dubbele scherm zou voor een compleet nieuwe spelervaring zorgen. Dit was inderdaad zo bij de eerste paar spelletjes maar nu wordt het tweede scherm meestal maar gebruikt om inventaris of een kaart te laten zien omdat developers geen idee hebben wat ze er anders mee moeten doen. Steeds vaker wordt het touch-screen enkel gebruikt om iets te selecteren en dat is het. Ik gebruik voor de besturing zelf altijd de knoppen omdat die nou eenmaal makkelijker werken en de besturing met enkel de stylus erg de wensen over laat.

Ik ben bang dat het met de motion sensor controllers dezelfde kant op zal gaan. In eerste instantie vindt iedereen het geweldig, maar al snel zijn de echte innovatieve ideeen op en zal de besturing meer als gadget gebruikt worden naast de normale besturing. Na een aantal keer heeft men het wel gezien met de zwaardbewegingen en tennisslagen en wil men weer gewoon een spelletje met een normale besturing spelen. Bij de PlayStation 3 is dit natuurlijk geen probleem doordat hun motion sensitive controller ook als gewone controller te gebruiken is, maar voor de Wii zal dit wel een probleem gaan worden want die controller is er gewoon niet voor gemaakt om er ouderwets mee te kunnen gamen. Natuurlijk is er de classic controller, bedoeld voor de te downloaden oude Nintendo games, maar dit is niet de standaardcontroller voor de Wii en zal dus ook niet bij iedereen thuis liggen, dus gewoon normale games uitbrengen zullen third party developers niet zo snel doen voor de Wii, die games zullen dus waarschijnlijk enkel voor de PS3 en Xbox 360 verschijnen, waardoor de Wii nog minder support zal gaan krijgen dan de GameCube al kreeg en dat is erg jammer, zowel voor Nintendo als voor de gamers zelf. Kortom: motion sensors, weg ermee!