Nintendo is uniek
Uniek. Een pre-E3praatje is dat in ieder geval. Nintendo gaf voor het eerst een Nintendo Direct vlak voor de E3. De mensheid wordt op deze manier alvast voorbereid op de komende Wii U, nog voor de E3 eigenlijk echt begint. Volgens Iwata, de spreker tijdens deze presentatie, is dit gedaan omdat ze op de echte persconferentie van Nintendo de tijd gaan gebruiken voor de games.
Uniek is ook dat de Wii U-controller, GamePad genaamd, geïntegreerd is voor gebruik met de console. Je put met je Wii-controller als golfstick terwijl je de GamePad op de grond legt. Die ziet door zijn frontface-camera hoe je met je virtuele golfstick slaat en het zand spat op het schermpje van de controller weg. Een cool effect, al is dit natuurlijk niet meer dan een gimmick. Shuriken afvuren door met je hand deze van je GamePadschermpje te vegen naar je televisiescherm, spreekt al meer tot de verbeelding.
De manier waarop de GamePad als viewport, zeg maar camera, kan fungeren, vind ik het meest uniek. Rondkijken met de Wii U-controller als camera vond ik vorig jaar al een prachtig concept en ik hoop dat Nintendo deze ook in een aansprekende game gaat gebruiken. De Japanse sakuratuin in de demo van vorig jaar was prachtig in ieder geval. Deze techniek gebruiken voor shooters zijn een no-brainer, maar Nintendo kennende zullen ze met nog wat verrassingen komen. Dat is namelijk niet uniek voor hen.
Niet uniek is Miiverse. Nintendo heeft al tijden de grootste problemen om een fatsoenlijk online ervaring te bieden. Moeilijk doen met friendcodes per spel, en geen eenvoudige directe manier om te communiceren met anderen. Miiverse, een samentreksel van Mii Universe, moet dit veranderen. Dat de concurrentie dit al lang heeft wordt even niet gemeld. De nieuwe hulpfunctie doet mij niet veel, als ik al vastzat bracht allemansvriend Google wel een walkthrough naar boven om me verder te helpen. De Dark Souls-achtige berichtjes in een spel lijken me een gevaarlijke keuze. Spoilers anyone? Hoe gaat Nintendo ervoor waken dat men niet gaat typen 'Princess Peach wordt gered door Mario'? Het zou mijn spelplezier bederven.
Wat anderen spelen boeit mij ook niet echt, wat mij vooral boeit is hoe Nintendo het multiplayeraspect gaat veranderen. Kan ik mensen die online zijn makkelijk uitnodigen? Erop tikken met de controller en een menuutje waarin staat 'invite player'? Het Nintendo Network mag eens volwassen worden, want het is uniek te noemen dat het online spelen nog zo in de kinderschoenen staat bij een console-ontwikkelaar.
Uniek is de Wii U-console zeker. Maar het uniek zijn zelf verkoopt het apparaat niet, de spellen moeten vooral leuk zijn. Na de nogal matige 3DS-release weet Nintendo dat ook, ze zijn niet voor niets een jaar na het aankondigen van het prototype stilgebleven over de Wii U en de bijbehorende games. Dat is dan wel weer uniek te noemen, maar nu, een jaar later, vindt Nintendo het tijd om het apparaat eindelijk in de versie te tonen zoals het in de winkel gaat liggen. En focussen ze de persconferentie op games.
Dinsdagochtend, in Los Angeles-tijd, sta ik in de rij bij het Nokia Theatre. Wat uniek is, want ik probeer wachtrijen eigenlijk altijd te vermijden. Ik sta niet in de rij voor datgene dat ze uniek noemen, ik sta in de rij voor de games die Nintendo ons gaat laten zien. Uniek apparaat of niet, games zorgen voor de verkoop. Elke gamer is uniek, maar gamen moet leuk zijn en niet alleen met gimmicks aan elkaar plakken. We gaan het snel merken wat Nintendo van plan is om ons gamers over te halen hun unieke console te kopen.
Deze blog is geschreven door Pheno, vanuit L.A.