Opzij opzij opzij


Soms heb je van die dagen dat je blij bent als je even rustig op de bank kunt zitten. ’s Ochtends vroeg op door een luid piepende wekker, daarna haasten omdat je net te vaak op snooze hebt gedrukt en binnen vijf minuten de tram moet hebben, om op het nippertje je trein te halen waardoor je nog net op tijd neer kunt ploffen in de collegebanken. Na drie tot acht uur luisteren kun je je dan vervolgens weer gaan haasten om de eerste tram en trein terug naar huis te halen, om even snel wat voedsel naar binnen te werken en je al kauwend om te kleden om een wedstrijd te gaan softballen. Als je dan na de wedstrijd en de 3e helft eindelijk thuis komt heb je eigenlijk nergens meer zin in, behalve in een relaxt spelletje waarbij je even rustig kunt zitten. Helaas is het na het stressen in het echte leven, tegenwoordig ook vaak stresssen in games.

Iedereen kent natuurlijk wel de frustratie die je krijgt als iets keer op keer niet lukt. Menig controller heeft de muur van heel dicht bij kunnen bekijken als je weer eens vlak voor het einde dood ging en iedereen kan wel een moment opnoemen waarbij hij die neiging nog net heeft kunnen onderdrukken. In de jachtige wereld waarin we momenteel leven wordt tijd steeds belangrijker. Liep de tijd in Super Mario Bros. eigenlijk alleen maar mee om de juiste hoeveelheid bonuspunten toe te kunnen kennen, tegenwoordig moet je in veel spellen echt haast maken om op tijd de eindstreep te kunnen halen. Fable vond ik een geweldige game, maar bij het stukje waarin je binnen vijf minuten op de pier moest zijn ben ik afgehaakt. Pikmin is ook een goed voorbeeld van hoe tijdsdruk een spel kan verpesten. Natuurlijk kun je binnen een minuut of tien wel een onderdeel van je ruimteschip naar je onion slepen, maar toch veroorzaken dit soort dingen een lichte vorm van stress bij mij, dat groeit naarmate de overgebleven tijd korter wordt. Zelfs een puzzelspelletje met rustige muziek op de achtergrond zorgt voor stress omdat alle puzzels binnen een uur opgelost moeten worden en dat kan krap zijn bij een grote puzzel en straftijd omdat je op het verkeerde knopje drukt.

Tegenwoordig is gamen meer een stressveroorzakende activiteit dan dat het stressverlichtend werkt. Even rustig een paar levels Luxor spelen voor het slapen gaan is er niet meer bij. Ook een in de basis rustig bordspel als Catan wordt vervelend als je net de juiste kaarten geruild hebt en een dorp of stad wil gaan kopen, maar helaas is dan net je tijd om. Natuurlijk wordt dan voordat je weer aan de beurt bent net die ene grondstof uit je handen geplukt die je met veel moeite hebt verzameld.

Eigenlijk pleit ik ervoor om de tijdsdruk in games gewoon optioneel te maken. Natuurlijk maakt deze extra druk een spel iets moeilijker, maar de moeilijkheid van het spel kan je altijd zelf instellen door te kiezen voor easy, normal of hard, maar zelf de maximale tijdsduur uitschakelen is er meestal niet bij terwijl dit sommige spellen zoveel leuker kan maken. Het lijkt erop alsof tijdsdruk nu voornamelijk gebruikt wordt als een mogelijkheid om het spel snel een stuk moeilijker te maken. Gelukkig hebben de makers van Pikmin van hun eerste spel, en de feedback daarop geleerd, en is het tweede deel zonder de tijdsdruk een stuk rustgevender. Doelloze spelletjes zoals de Sims, Animal Crossing en Viva Pinata zijn tot nu toe de games die het idee van rustig gamen na een drukke dag het best hebben opgepikt. Of de makers van Fable ook besluiten om van Fable 2 een rustig kalmerend spelletje te maken waarbij je alleen maar mensen af hoeft te slachten en je geen zorgen hoeft te maken om de tijd, is nog even afwachten.