Anonieme seks in je eigen huis


Hoi, ik ben koei! Ik ben gamesredacteur, columnist, ex-eindredacteur, ex-lurker en oldbie. En dan heb ik het alleen nog maar over mijn FOK!identiteit. Hoewel mijn icoontje misschien anders doet vermoeden ben ik niet echt een zwart witte grazer met vier magen, en ook loop ik niet altijd rond met vlechtjes en grote roze oorbellen in mn oren. Nee, naast koei de FOK!ker bestaan er nog vele andere koeis. Een extra identiteit aanmaken waarin je je voor kan doen als een dikke Dorus of een kabouter kan iedereen tegenwoordig, en het succes van Second Life en spellen als de Sims laten wel zien dat vooral onder casual gamers het maken van een tweede, derde of twintigste pseudoniem erg populair is.

Blijkbaar hebben mensen de behoefte om rond te wandelen in een wereld zoals zij hem ontworpen hebben en te doen en laten wat ze zelf willen zonder echt rekening te hoeven houden met de gevolgen van je acties. Als je vreemd gaat met een andere sim in de Sims, dan doet niemand daar moeilijk over zolang je je Sims het niet van elkaar weten. Van gewetenswroeging is absoluut geen sprake want het ergste wat je kan gebeuren is dat je relatie met je ‘oude’ simspartner wat slechter wordt. Wat kadootjes en gevlei maken dit echter zo weer goed, dus afgezien van een beetje financiële schade heb je weinig te vrezen van je escapades.

Misschien is dat ook wel een van de redenen waarom Second Life zo populair is, en vooral de seks in het spel. Iedereen heeft natuurlijk wel eens gehoord over de prostituees achter het centraal station in Amsterdam, maar voor velen zal het nieuw zijn dat nagebouwde centraal station in Second Life zelfs een aparte ruimte heeft vol bedden, geschikt voor een snelle wip. Wat nog vreemder is, is dat mensen bereid zijn om te betalen voor een virtuele vrijpartij in een valuta die om te wisselen is voor echte euro’s. Een echte game is Second Life dan ook niet te noemen, het is meer een vorm van een sociaal netwerk. Sta je graag een keer in de schoenen van een vrouw, of wil je juist een keer als macho man door het leven gaan, in Second Life kan het. Ook Sony ziet het succes van virtuele sociale netwerken en kondigde afgelopen week hun eigen ‘second life’ aan in de vorm van Home, een virtuele wereld waarin je vrienden uit kunt nodigen om samen sociaal te doen in de vorm van gewoon wat rondhangen en ouwehoeren of samen een spelletje spelen, met of tegen elkaar.

Ik vraag me echter af of Home wel het succes gaat worden dat Sony voor ogen heeft. Iedereen vind het leuk om even een poppetje te ontwerpen, maar een echte gamer steekt zijn tijd waarschijnlijk liever in een game, dan in het ontwerpen en aankleden van zijn eigen virtuele huisje. ‘Spellen’ zoals Second Life en de Sims zijn vooral erg populair bij de mensen die weinig gamen en dat zijn de mensen die waarschijnlijk pas een PlayStation 3 aan gaan schaffen zodra die een stuk in prijs is gedaald. Zolang Sony seks in Blu-Ray (en zeer waarschijnlijk ook Home) zal tegenwerken, zal de casual gamer de overstap naar Home niet zo snel maken. Seks in Second Life of de Sims is veel makkelijker verkrijgbaar, dus als je je tijd dan toch in een virtuele identiteit gaat stoppen dan is de keus niet zo moeilijk; 600 euro voor Home, of nul of zestig euro voor Second Life of de Sims. Voorlopig houd ik het in iedergeval gewoon bij mijn virtuele FOK!leven, dat slokt al genoeg tijd op.