CD: Riptide - Memories

Nog niet zolang geleden kregen we via de submit de tip om eens naar de band Riptide uit Eindhoven te gaan luisteren. Nu hadden we hier eerlijk gezegd nog nooit van de band gehoord maar na het kezen van de review van hun debuut-EP werden we toch wel nieuwsgierig. Riptide is een band die in 2015 werd opgericht en die sinds 2016 bestaat uit zanger en gitarist Max van der Meijden, gitarist Michiel Desine, drummer en zanger Rick Otten en bassist Ties Heessels. Na de nodige ervaring te hebben opgedaan in de oefenruimte en met optredens in de regio besloten de mannen om eind 2016 een crowdfundactie op poten te zetten die op succesvolle wijze werd afgesloten, met als resultaat de Memories-EP.

Riptide 1

Memories is een zeer treffend gekozen titel voor deze zeven tracks tellende EP. Riptide maakt namelijk fijne popliedjes met een ruig randje, waarbij we de nodige invloeden van de gitaarpop uit de jaren negentig tot heden terug kunnen horen. Nadat we even op een verkeerd been zijn gezet met het dromerige intro 'Pasts' gaat de band meteen los met het catchy 'Maybe Secretly', een track die wat de opbouw betreft wel wat doet denken aan het oudere werk van Biffy Clyro. Dezelfde dynamiek is ook terug te horen in het daaropvolgende 'Obligations'.

Na het poppy titelnummer is het dan tijd voor het meest dromerige nummer op deze EP. Niet omdat 'Turn Back Time' geen spacende track is maar meer vanwege het venijn aan het einde van dit liedje. Dat klinkt zeker naar meer. Het nummer gaat naadloos in het daaropvolgende 'Alexis' dat met de fraaie meerstemmige zang ook als een rustig kabbelend stroompje uit je speakers lijkt te stromen maar aan het einde toch nog een verrassing voor de luisteraar in petto heeft. Met het haast klassiek piano-outro 'Futures' komt vervolgens een einde aan deze melomane surprise.

Riptide
Riptide

Ben je wel een liefhebber van zweverige popliedjes met een ruw randje, zoals we die ook kennen van bands zoals Muse en Placebo, dan is de kans zeer aanwezig dat je de Memories-EP van Riptide ook wel kunt waarderen. De EP is als fraai uitgevoerde cd verkrijgbaar maar is ook te vinden op Spotify en Google Play. In de omgeving van Eindhoven is Riptide al geen onbekende naam meer, hoog tijd dat de rest van Nederland ook eens kennis met dit kwartet gaat maken.