FAST RMX

Futuristische racing games zijn tegenwoordig haast een uitgestorven genre. Nintendo heeft aangegeven weinig interesse te hebben in F-Zero en Sony heeft Studio Liverpool van Wipeout gesloten. Duitse ontwikkelaar Shin'en werkt al sinds de Wii-dagen aan een alternatief met de FAST-serie, maar pas met dit deel komen ze in de buurt van de kwaliteit van die klassiekers.

FAST RMX lijkt in principe gewoon een uitgebreide versie van FAST Racing NEO, dat in 2015 uitkwam voor Wii U. RMX bevat alle tracks van die game (inclusief DLC) plus zes volledig nieuwe tracks, waarmee het totaal op liefst 30 tracks komt. In feite is RMX veel meer dan een uitgebreide versie, het is gewoon een remake.

Allereerst is de besturing van de snelle auto's flink aangepast waardoor het geheel een stuk soepeler aanvoelt. De game is ook opnieuw gebalanceerd. Tegenstanders zijn minder aggressief en cups bestaan nu uit drie tracks in plaats van vier. Hiermee heeft Shin'en een van de hardcore randjes van de game weggeschoren, maar dat komt de game in dit geval echt ten goede. Helaas heeft de game nog wel last van opzichtige rubber-banding die je het gevoel geeft dat de AI valsspeelt.

FAST RMX voelt niet als een kleine indie game, maar als een game die zich eindelijk met de grote jongens kan meten. De grafische pracht en praal helpt daarbij. Zeker in handheld-modus is dit echt een indrukwekkende game om naar te kijken. Neem bijvoorbeeld Tepaneca Vale, een van de nieuwe tracks. Je racet midden in de nacht in een zware regenbui. Terwijl er regendruppels aan je scherm kleven zie je links en rechts de neon-lichten van je tegenstanders voorbij zoeven. Het is echt een showcase voor de Switch.

Een eigen uniek mechaniek tilt de game ook naar een hoger niveau. Het heet 'phase-shifting'. Overal op de track liggen boots lijnen die je sneller laten gaan, maar dat gebeurt alleen als je auto de juiste kleur heeft. Met een druk op de X-knop verander je de grote neon-lichten van je wagen van kleur, ze worden dan blauw of oranje. De boost lijnen bestaan uit een van die twee kleuren en je auto moet dezelfde kleur hanteren om er gebruik van te maken. In de praktijk betekent dit dat je constant aan het shiften bent van kleur zodat je extra kunt boosten. Dit wordt echt een mentaal dingetje dat je dus tijdens hoge snelheid races in je achterhoofd hebt. Het geeft de game wat extra diepgang en het dwingt je om de tracks goed uit je hoofd te leren.

Ondanks dit alles bereikt FAST RMX toch nog niet helemaal het niveau van de games die hem geïnspireerd hebben. FAST RMX ontbeert nog echt wat persoonlijkheid, het is een clean racing game, maar weinig eraan is echt memorabel. Het heeft niet de elegantie van Wipeout of de pure snelheid van F-Zero. Qua variatie valt het ook wat tegen. Je hebt een 'Hero Mode', waar de duurzaamheid van je auto een belangrijke rol speelt, maar het mist modi die echt variatie bieden.

Online is het ook heel karig. Je racet tegen wat randoms en ... dat is het. Er zijn geen lobbies en er is geen mogelijkheid om tegen vrienden te racen (tenzij je het geluk hebt dat je samen wordt ingedeeld). FAST RMX wordt voor een relatief zacht prijsje verkocht (20), dat maakt het deels goed. Shin'en zegt ook aan een patch te werken die je de mogelijkheid gaat geven om samen met vrienden online te racen. Die patch gaat ook Time Trials toevoegen, waarmee er dus ook iets aan de variatie wordt gedaan. Dit zijn echter basisdingen die je gewoon vanaf het begin mag verwachten.

Conclusie:
FAST RMX is een heerlijke futuristische racer. Het voelt niet meer als een kleine indie game, maar als een volwaardig pakket voor een relatief lage prijs. Het mist nog wat persoonlijkheid om zich echt met de grote klassiekers te meten en de online-modus is te karig, maar ik zou het aan alle Switch-eigenaren aanraden.

• Phase-shifting is een goede mechaniek
  • Grafische showcase voor Switch
  • Liefst 30 tracks