Gameband

Minecraft is zo’n beetje het meest populaire spel van dit moment en zowel kinderen als ouders hebben wel wat meegekregen van hoe het in elkaar steekt. Het is daarom ook niet verrassend dat veel bedrijven hier handig op inspelen met onder andere merchandise en handboeken voor ingewikkelde redstone-machines. Ook Now Computing heeft lucht van de trend gekregen en heeft met ontwikkelaar Mohjang de handen in heen te slagen om Minecraft nóg toegankelijker te maken. Het resultaat is de gameband, een armband met een mobiele versie van Minecraft er op geinstalleerd.

Te beginnen met de gameband zelf. De gameband zit verpakt in een mooi doosje, dat niet onderdoet voor de doosjes waar de moderne mobieltjes normaal gesproken in verpakt zitten.  De siliconen band zelf is stijvol vormgegeven en de sluiting heeft de vorm van een redstone block, maar de band is ook met een diamond block te verkrijgen. De sluiting waar ook de USB in verborgen zit is gemaakt van roestvrij staal en volgens de site is het blokje met de hand beschilderd, al trek ik dat laatste in twijfel. De USB zelf heeft een 3.0 connectie om er voor te zorgen dat data tussen je computer en de gameband snel op en neer gaat. Mocht je geen 3.0 uitgang op je computer hebben, de gameband werkt ook prima op USB-poorten met een 2.0 connectie. Als laatste heeft de gameband ook een display van 140 LED’s waar boodschappen op afgespeeld kunnen worden.

Gameband1

Now Computing heeft zich met het design van de gameband duidelijk gericht op duurzaamheid. De band is gemaakt voor kinderen en iedereen weet hoe actief kinderen kunnen zijn, dus daarom is de band gemaakt van duurzame TPU-siliconen en is de sluiting van roestvrij staal. Hierdoor is het geheel prima bestand tegen een spatje regen, valpartijen en andere dingen waar elektronica normaal gesproken niet zo goed tegen kan. De band zit wel een beetje ongemakkelijk vanwege de elektronica die erin moet passen en iemand met dikkere polsen dan ik zal waarschijnlijk de grootste moeite hebben om het ding dicht te krijgen, maar voor een kinderarm is de gameband heel geschikt.

Ik heb de gameband op drie verschillende computers geprobeerd, waarvan twee windows-computers waren en één mac. Op alle drie de computers startte de gameband-app zonder problemen op. De app heeft een duidelijke indeling van menu’s en alles wijst zich eigenlijk vanzelf. De app zelf bestaat uit twee dingen: de PixelFurnace-app en Minecraft zelf. Om te beginnen met Pixelfurnace, dit is de app die gebruikt wordt voor boodschappen met het LED-display. Je kan een maximum van vier animaties toevoegen (naast de datum en tijd, die er standaard bij zitten) en dit kan bestaan uit tekst of een animatie. De app bevat een editor waar je je animatie op uit kan tekenen, maar voor de mensen die lui of minder creatief zijn komt de gameband ook met een hele rits vooraf meegeleverde animaties. Deze bevatten klassieke minecraft spel-elementen, zoals de Creeper en de Enderman. Mensen kunnen hun zelfgemaakte animaties ook delen op de gameband-website, en gebruikers kunnen deze vervolgens downloaden om weer op hun gameband af te laten spelen.

Gameband

De kwaliteit van de LED’s is prima, maar een minpunt is dat je op een knop aan de zijkant van de band moet drukken om de boodschappen af te laten spelen. Daarnaast moet je ook constant op de knop blijven drukken om animaties die daarna komen af te laten spelen en het is niet mogelijk om in de app in te stellen dat het afspelen van de animaties automatisch gebeurt.

Dan is er daarnaast ook het spel waar de gameband om draait, Minecraft. Naast dat je een eigen wereld kan starten en daar lekker kan gaan bouwen, komt de gameband ook standaard met een aantal maps die gemaakt zijn door professionele bouwers zoals Hypixel en Sethbling. Hier zitten adventure maps bij zoals Herobrine’s mansion, maar ook spleef, bouwspellen en nog veel meer. Ben je klaar met spelen, dan slaat de gameband je werelden op in een beveilligde cloud.

Gamebandg

Het spel doet gewoon natuurlijk wat het doen moet, maar wat mij verraste, is dat de gameband ook launchers ondersteunt voor Minecraft met mods, zoals Tekkit en Feed the Beast. Wat wel opvalt is dat het laden van vanilla Minecraft veel sneller gaat dan het laden van een modpack: bij het grootste modpack van Feed the Beast was de gameband na een halfuur nog niet klaar met het overschrijven van bestanden naar de USB.

Voor kinderen die online Minecraft willen spelen, maar niet weten hoe ze een server moeten opzetten of van papa en mama niet aan de router-instellingen mogen frunniken is de gameband de ideale uitkomst. Je speelt Minecraft thuis, je neemt de gameband mee naar een vriendje of vriendinnetje, je plugt hem daar in de computer en je kan zo iedereen je bouwsels laten zien. De ontwikkelaar van de gameband kwam op het idee vanwege zijn kinderen, die helemaal wild zijn van Minecraft. De gameband is dus ook de ideale manier voor ouders om hun kinderen zoet te houden op lange reizen of saaie sociale bijeenkomsten.

Echter, voor iedereen die buiten die catagorieën valt zal de gameband overbodig zijn. Oudere spelers zijn vaak wat handiger met computers en weten prima hoe je een wereld moet exporteren of een server op kan zetten. Daarnaast kost de gameband maar liefst 100 euro en is daarmee niet zomaar even een aankoop die je snel doet. Maar als je kind helemaal gek is van Minecraft en je bent als (groot)ouder nog op zoek naar een groot sinterklaascadeautje, dan zal je met de gameband de plank niet misslaan.

• App is gebruiksvriendelijk
  • Modpacks
  • Mooi vormgegeven