Assassin's Creed III

Oorlog, ter land, ter zee en in de lucht

Er zijn ook missies op zee. En dan niet in een roeibootje, maar een heus schip, met kanonnen en wel. Bij de havenmeester kun je een opdracht beginnen of je boot upgraden met een stevige ram en betere kanonnen en meer. Dat zal nodig zijn, want de missies op zee worden steeds moeilijker en dan is wat extra slagkracht erg nuttig. Connor gaat wat van de wereld zien, want sommige opdrachten zijn ver weg.

Nog niet genoeg te doen? Je kunt forten overmeesteren om zo de gebieden te veroveren van de tempeliers. Het vechten tegen de soldaten en andere tegenstanders is hevig verbeterd. Met Ezio kon je eigenlijk door buttonmashing altijd wel winnen, maar nu verdedigen de tegenstanders zich ook veel beter. En er zijn geen maximum aan tegenstanders, word je ontdekt in bijvoorbeeld een fort, reken dan op tientallen soldaten die je willen pakken. Een gedeelte komt met zwaard op je af, terwijl anderen hun geweer laden. Iets subtieler te werk gaan wordt aanbevolen als je het gevecht wil mijden.

Assassin's Creed III

Wil je de meest brute acties uitvoeren dan juist niet, want vechten was nog nooit zo heerlijk in Assassin’s Creed. Je hoeft niet meer stil te staan om te vechten, tijdens het rennen kun je ook al medogenloos toeslaan. Door de linkerpook te gebruiken kies je het volgende slachtoffer die wat slagen moet gaan incasseren. Wapens afpakken en meteen in het gevecht gebruiken geeft erg toffe gevechten. Dat zijn wel lastigere gevechten, al is het wel zo dat als je bruut een of twee mensen vermoordt je in een soort killing rush komt. Dus actief en meedogenloos toeslaan is een stuk beter dan voorzichtig een groep soldaten aan te vallen. Het levert als bonus ook de meest toffe kills en momenten op, dus vooral niet twijfelen.

Assassin's Creed III

No place like home
Je eigen thuisgebied kun je in de loop van het spel veranderen in een dorp door mensen te helpen. Deze vaklieden gaan bij jou in de buurt wonen en leveren hout, vachten, levensmiddelen en andere diensten. Deze goederen kun je weer verkopen aan andere winkels in bijvoorbeeld Boston maar ook gebruiken om spullen te laten maken door bijvoorbeeld een timmerman. Her en der in het spel vind je instructies om nieuwe items te maken, maar je kunt het ook op de gok proberen door grondstoffen te selecteren en de timmerman succes te wensen met het vinden van een nuttige bijdrage aan het geheel.

Alles koek en ei?
Genoeg te doen dus. Het is allemaal erg gevarieerd, net zoals de verhaalmissies. Is alles perfect aan Assassin’s Creed III? Nee, helaas niet. Ik kwam sporadisch bugs tegen. Resetten van de console omdat Connor een levend standbeeld is kwam af en toe voor. Als het een keer op twee dagen voorkwam was het veel, maar het is gewoon vervelend. Nu moet er een patch beschikbaar zijn voor de retailversie die deze bugs moet gaan oplossen, maar eerst zien en dan geloven. Ik irriteerde me mateloos aan de burgers als je op een paard zat. Het lijkt wel of ze op je af komen om geraakt te willen worden. Niet alleen ziet het er onrealistisch uit, maar het trekt ook een patrouille aan en mag je weer incognito zien te worden.

Assassin's Creed III

Een minpunt van Assassin’s Creed III is ook wanneer je sterft tijdens een missie. Vaak hangen er optionele uitdagingen aan, zoals niet gezien worden tijdens een opdracht. Zo moet ik een landhuis in een bos benaderen om een belangrijk persoon uit te schakelen die voor zijn huis met een zooi soldaten aan het praten is. Ik sneak me overal mooi doorheen, ben bijna bij het huis en val dood van een hoogte. Fail van mij. Het spel laadt opnieuw en nu sta ik aan de zijkant van het huis en word ik meteen gespot. Fijn, deze missie moet dus eigenlijk opnieuw als ik het met alle optionele doelen wil halen.

Assassin's Creed III

Ondanks deze minpunten blijft het een prachtig spel. Als de bugs gepatched worden zoals beloofd hoef je de console ook niet meer te resetten. Assassin’s Creed III bevat een meeslepend verhaal, gevarieerde verhaalmissies en heel veel optionele opdrachten om je te vermaken. Mooie graphics, prachtig geluid en meer heb je eigenlijk niet meer nodig. Er is weer ondersteuning voor multiplayer, maar deze heb ik niet kunnen uitproberen. Is dit het laatste deel van Assassin’s Creed? Vast niet, er zijn nog genoeg interessante tijdreizen te maken.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Prachtige graphics met seizoenen en weersinvloeden - Bugs 9
+ Veel variatie in missies