Interview: Joost Marsman

Hij heeft lange tijd als frontman in de band I.O.S. gezeten en heeft daarmee enkele hits gescoord. Maar Joost Marsman vond het tijd om zijn eigen weg te gaan met als resultaat een soloalbum die de naam Waar Liefde Begint draagt. FOK! sprak met hem in Amsterdam.

Waarom ben je niet verder gegaan met I.O.S.?

Ik vond het na dertien jaar tijd wel eens tijd om mijn creativiteit eens een schop onder de kont te geven en naar een nieuwe uitdaging te gaan zoeken. Dat betekende voor mij met andere mensen werken. En met een band als I.O.S. ernaast nog wat anders muzikaal te gaan doen, dat valt haast niet te combineren. We moesten gewoon knokken om het hoofd boven water te houden en dat vereiste gewoon 100% inzet. Toen heb ik met pijn in mijn hart toch maar besloten om te stoppen.

Hoe is de band nu zelf verder gegaan?

De band is gestopt.

Joost Marsman

Hoe zijn de andere leden van de band verder gegaan?

Sommigen zijn wel verder gegaan in de muziek. De toetsenist heeft een eigen bedrijfje nu, 150 dB, het samenbrengen van merken en muziek dus meer de reclamekant. Mathijs werkt bij MTV. Dus iedereen is nog wel bezig met muziek.

Je kon je creativiteit binnen de band niet meer kwijt. Hoezo niet?

Als je dertien jaar met dezelfde band werkt, dan maak je toch muziek volgens een bepaald stramien. Het is lastig om dit te doorbreken. Als ik dit wel zou doen, dan zou ik de essentie van de band wat aan doen. Dat wilde ik ook weer niet. I.O.S. moet natuurlijk ook gewoon altijd zo blijven zoals het was. Dus dat is de reden. Persoonlijk ging het allemaal nog goed met de jongens, dus dat was verder het probleem niet. Maar creatief gezien ging het gewoon niet meer. De uitdaging was een beetje weg.

Hoe gaat het met je nu je solo bent gegaan?

Hartstikke goed. Ik heb de plaat gemaakt die ik wilde maken. Ik heb hem uitgebracht, alles in eigen beheer. Die hele muziekbusiness ontwikkeld zich op een hele leuke manier, vind ik. Dus je krijgt steeds meer mogelijkheden om dingen zelf te doen. En daar wilde ik ook gewoon gebruik van maken. De plaat is binnengekomen op 39 in de Album Top 100. En de eerste single is heel veel gedraaid, dus over aandacht niet te klagen. De tweede single is net uit en die gaat ook goed.

Hoe is het album Waar Liefde Begint tot stand gekomen?

Ik ben in het begin met veel verschillende mensen gaan schrijven. Want ik wilde creatief gezien toch wat meer de breedte in en kijken of ik met andere mensen daarvoor kan samenwerken. Dat heeft geresulteerd in Arno Krabman als producer en Han Koreneef als tekstuele sparing partner. Dat zijn de mensen met wie ik deze plaat heb gemaakt. Dat heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd. Met Arno zat ik muzikaal helemaal op één lijn. Met zijn gitaarspel en de muziek die ik wilde maken zat dat helemaal goed. We zijn samen rustig verder gaan schrijven en gaan bouwen. Ik heb ook nog wel met andere mensen geschreven en wat muziek gemaakt, maar dat lag zover van wat ik en Arno al gedaan hadden.

In welk opzicht leren we je op  deze plaat anders kennen als dat we je al van I.O.S. kennen?

Tekstueel gezien weet ik dat zelf eigenlijk niet zo goed, die zijn namelijk altijd al persoonlijk geweest bij me. Alleen op deze plaat dan iets meer. Je hoort nog iets beter wie ik ben en wat ik wil vertellen. En vooral muzikaal gezien gaat het toch wel een andere kant op. Ik denk dat we met deze plaat een eerste stap hebben gezet, want dat gaat zich nog allemaal ontwikkelen.

Welke kant ben je dan muzikaal op gegaan?

Het is iets meer Americana geworden, er zitten wat meer roots-invloeden in. Dat is de muziek waar ik zelf vroeger naar luisterde. Dus Bruce Springsteen, Fleetwood Mac en Dire Straits dat zijn de grote invloeden op deze plaat.

Waarom gaat de plaat over de liefde?

De liefde is voor iedereen denk ik wel een belangrijke drijfveer. Dat is ook een grote inspiratiebron voor de teksten. Dat was voor mij persoonlijk zeker zo. Maar ik vind het ook een mooie titel. Dat komt ook van de uitspraak "Waar geweld eindigt is waar liefde begint". Dus er zit zelfs ook nog een beetje hippie in. Maar ik denk dat het in essentie wel in zeker zin waar is. Het gaat namelijk ook over mijn liefde voor muziek. Waar die begint. Dat hoor je op deze plaat duidelijk terug dan bij I.O.S.. En dat is ook de reden voor deze titel.

Wat heb  je nog voor plannen voor de toekomst?

Ik ben sowieso van plan om door te gaan met het maken van muziek. Veel blijven schrijven en ook  voor anderen. Deze plaat tot grote hoogte doen opstijgen natuurlijk. Veel genieten van het leven, want dat is belangrijk. Je moet gewoon zorgen dat je goed leeft.

Ik heb zelf ook niet echt plannen. Sinds ik gestopt ben met I.O.S. leef ik wat meer met de dag. En ik probeer gewoon zoveel mogelijk te genieten van wat ik aan het doen ben. En dat lukt hartstikke goed eigenlijk. Ik ben tevreden over de plaat en ik ben hartstikke tevreden over hoe het met de plaat gaat. En persoonlijk gezien gaat het ook goed met me.

Daarnaast ga ik ook nog een clubtoer doen. We zijn nu de plannen aan het maken voor het najaar. En het plan is om ook wat meer het theater in te gaan, dus daar zijn we nu mee aan het werk. Maar dat weer een kwestie van zaaien, voordat je kunt oogsten. De toekomst ligt dus nog open.