DVD: Alice

Als op een avond Alice haar nieuwe vriend, Jack Chance, uitnodigt voor het eten, loopt de avond heel anders af dan ze had verwacht. Hij biedt haar een ring aan, maar ze wil deze niet aannemen. Als hij de nacht inloopt, ontdekt ze dat hij de ring toch bij haar heeft achtergelaten en ze besluit hem na te lopen. Dan ziet ze dat een aantal vreemde mannen Jack ontvoeren en verdwijnen door een grote spiegel. Net als haar illustere voorganger van 150 jaar eerder, valt ze in de spiegel en komt terecht in Wonderland. Echter, in die 150 jaar heeft de ontwikkeling niet stilgestaan, Wonderland heeft een geheel eigen industrie ontwikkeld, waarin gevoelens als thee worden gedronken. Als Alice dan Hatter tegenkomt, besluit hij haar te helpen om Jack te vinden. Zo komt ze allerlei vreemde figuren tegen in het net zo vreemde Wonderland.

De film, een miniserie bestaande uit twee delen, duurt maar liefst drie uur en is rechtstreeks verschenen op dvd. Deze film was dan ook niet gemaakt voor in de bioscoop maar voor tv, door SyFy, een zender welke bekendstaat door de vele kwalitatieve miniseries. Dat deze miniseries Big Business zijn in Amerika merk je wel als je de namen van de cast bekijkt. Zo zien we Kathy Bates terug als de Harten Koningin en verschijnt Tim Curry als Dodo, leider van het verzet. Alice wordt gespeeld door Caterina Scorsone, een actrice die haar sporen heeft verdiend in verschillende series. Haar directe tegenspeler, Hatter wordt door de acteur Andrew-Lee Potts gespeeld. Ook hij heeft al de nodige ervaring opgedaan in zowel series als films. De film werd geschreven en geregisseerd door Nick Willing. Hij maakte in 1999 ook al een film van Alice in Wonderland. De film Alice verbrak overigens het record aantal kijkers van het SyFy kanaal, het vorige was in handen van de film Tin Man, ook geregiseerd door Nick Willing.

Alice en Hatter
Alice en Hatter

Als je de moeite wilt nemen om dit drie uur durende spektakel te gaan bekijken, dan wordt je moeite zeker beloond. Het verhaal van De avonturen van Alice in Wonderland en Achter de Spiegel en wat Alice daar aantrof, zijn volledig vertaald in een surrealistische wereld, 150 jaar later. Het verschil is wel dat alle acteurs gewone mensen zijn. Daarbij zijn wel de belangrijke karaktereigenschappen overgenomen en vertonen ze een grote gelijkenis met het bijbehorende dier. Het acteerwerk is daarnaast zeer goed te noemen en het kost je dan ook geen enkele moeite om in deze wereld te duiken. De mooie sets vullen dat gevoel daarbij goed aan. Uiteraard zijn de meeste sets voor het groene scherm gefilmd, vooral de scenes in de wonderlijke straten van Wonderland, maar dit is keurig uitgevoerd. Voor de liefhebbers van miniseries is deze film al bijna verplichtte kost te noemen, al helemaal als je het verhaal van Alice in Wonderland wel leuk vindt. Wacht niet tot die andere film op dvd verschijnt, kijk gewoon deze film.