CD: Armin van Buuren - A State Of Trance: Yearmix 2009

Wij zaten op de redactie nog op een cd te wachten op het trance jaar 2009 mee af sluiten. Gelukkig viel hij net op het nippertje van 2009 op de deurmat. A State Of Trance: Yearmix 2009 van Armin van Buuren kon natuurlijk niet in onze lijstje verzamelalbums ontbreken.

A State Of Trance heeft een vrij heftig jaar achter de rug. De radioshow van de beste dj van de wereld(bron: DjMag) vierde namelijk niet alleen zijn 400ste uitzending met drie evenementen in verschillende landen maar maakte ook een 72-uur durende live uitzending. Met wekelijks 23 miljoen luisteraars, verspreid over 40 radiostations wereldwijd, is A State of Trance één van de meest populaire radioshows van de dance scene. Ieder jaar laat zijn luisteraars op hun 20 favoriete tracks stemmen. Het resultaat van de Poll beïnvloedt de tracklist van de A State of Trance Yearmix. Dus genoeg gepraat over de radioshow laten we eens kijken hoe de cd is!

Het eerste schijfje bestaat uit 44 tracks. Deze zijn allemaal vrij kort van lengte, maar wat wil je dan ook met zoveel nummers. De luisteraar wordt welkom geheten door ‘Concentrate 2009’ van Blake Jarrell. In een vliegensvlug tempo schiet je langs ‘Viva La Vida!’ en ‘Entanglement’. Eenmaal daar uitgekomen, kom je bij een briljante combinatie. De vocals van ‘Standing By My Side’ worden heerlijk doorgemixt in ‘The Price Of Oil’. Het enige wat heel erg jammer aan deze combinatie is, is de overgang tussen de tracks zelf. Deze komt nogal ontverwacht en hard aan. Helaas zitten er wel meerdere van deze rare overgangen in de mix, iets wat wij totaal niet gewend zijn van Armin van Buuren. Naast de heerlijke combinatie van ‘Standing By My Side’ en ‘The Price Of Oil’ is ook ‘For The Most Part’ en ‘Bliksem’ een hoogtepuntje van de eerste mix. We zullen jullie verder niet track voor track meenemen in dit verhaal, want dan wordt dit een erg lange review. Je zult deze mix toch echt zelf moeten beluisteren om je oordeel te kunnen geven.

De tweede mix van dit album is iets korter in het aantal tracks dan de eerste. Met iets bedoelen we ook echt maar iets, want het scheelt om precies te zijn drie tracks. Het tempo wordt verder omhoog gegooid en er wordt gestart met de beats van ‘Dust In The Wind’ van Arnej. Ook hier overheersen de niet vloeiende overgangen in de tracks. Het tempo blijft in deze mix zeker hoger liggen dan de eerste. De luisteraar komt in een hoog tempo langs ‘Yesterday’, ‘Starglow’ en onder andere ‘Melbourne’. Het geheel wordt afgesloten met de outro ’ The Revolution Has Only Just Begun’.

De tracklist bevat werkelijk waar, heerlijke nummers en door het hoge tempo van de mix luistert het heerlijk weg. Het is duidelijk te merken dat veel mensen hebben kunnen stemmen voor hun favoriete tracks. Er zitten veel commercieel grijsgedraaide tracks bij, maar er zitten ook pareltjes van nummers tussen die zeker een plaatsje verdienen op de Yearmix van 2009. Naast al dit goede, zit er ook wel een groot nadeel aan de cd. De overgangen tussen de nummers zijn gewoon niet altijd vloeiend en hard. Aangezien dat toch een belangrijk element is van een mixalbum, vinden wij dat dit album daardoor helaas maar drie sterren krijgt.

Tracklist
Deze staat op de tweede pagina van de review.

Label: Cloud 9 Releasedatum:December 2009