Film: Elizabethtown

Drew Baylor (Orlando Bloom) is een zeer succesvol schoenenontwerper, tot er op een dag iets fout gaat. Zijn schoen blijkt een fiasco te zijn en hij verliest zijn bedrijf, afgerond 1 miljard dollar. Drew wordt ontslagen en als hij op het punt staat om zelfmoord te plegen, belt zijn zus hem huilend op. Zijn vader is overleden en hij moet het lijk van zijn vader ophalen uit Elizabethtown. Op zijn vlucht naar Elizabethtown toe, ontmoet hij Claire (Kirsten Dunst), de stewardess op zijn vlucht. Zij blijkt een geschenk uit de hemel te zijn.

De film is een mengeling van komedie en drama, maar niet op de normale manier. Het is een film die niet helemaal in een genre past zoals Amelie of O Brother Where Art Thou. Het is een echte Cameron Crowe film als het ware. Tranen door je lach of lachen door je tranen heen. De film draait om het leven, om de kleine dingen in het leven, die je leven de moeite waard maken. Het klinkt erg soppie en misschien is het dat ook, maar zo komt het zeker niet over.

Elizabethtown is de eerste film van Cameron Crowe (bekend van Vanilla Sky en Jerry McGuire) die een soortement van autobiografisch is. Het verhaal gaat over zijn vader die ook plotseling stierf in de staat Kentucky. Misschien is dat de reden waarom de mensen en de film zo echt lijken, want geen enkele personage lijkt gespeeld.

Dit is het "acteerdebuut" van Orlando Bloom en Kirsten Dunst. Eindelijk laten beide acteurs zien wat ze nu echt kunnen en laten ze hun vorige rollen los. We zien 2 compleet nieuwe karakters waar je je echt in kunt verplaatsen. Je voelt de vonk tussen Drew en Claire zo enorm levendig, dat je op het puntje van je stoel zit.
Ook Susan Sarandon speelt de sterren van de hemel, ook al heeft ze een zeer kleine rol.

Muziek is van essentieel belang in de film. Het maakt de film tot wat hij is en dit was ook de bedoeling van Cameron Crowe. Er komt dan ook een gigantisch repertoire van Amerikaanse artiesten lang, waaronder bekende artiesten als Tom Petty, Ryan Adams, Allen Collins, maar ook Purcell en Elton John. Bij elke scène zit de goede muziek, waardoor de sfeer nog meer naar voren komt.

Elizabethtown heeft wel een waarschuwing vooraf nodig. Dit is niet een film die iedereen leuk, mooi of ontroerend zal vinden. You either hate it or you love it, er is geen weg tussenin. Ik kan je alleen maar aanmoedigen om de film te gaan kijken, want het is één van de beste films die ik ooit heb gezien. Hij grijpt je vast en laat je niet meer los.

Voor de trailer en nog meer informatie Elizabethtown

Label: Paramount Pictures Releasedatum: 3 november 2005 Kijkwijzer: Waardering: