CD: Melanie C - Beautiful Intentions

Op het eerste album kwam Melanie C nog een beetje verstrooid over: wat moet ik kiezen? Kies ik voor begaanbare pop zoals Never Be The Same Again, ga ik voor de wat snellere tracks zoals I Turn To You of wordt het toch rock zoals Going Down? Op het tweede album leek ze deze keuze beter te beheersen door te doen waar ze goed in was: zingen. Op dit derde album weet ze met grote overtuiging te rocken, waarbij een aantal gitaarriffs niet worden geschuwd. Last Night On Earth begint bijvoorbeeld heel klassiek, totdat ze haar stem inzet en de gitaren het overnemen. Ook durft Melanie C de duistere kant op te zoeken, zodat het niet alleen feel-good muziek is, maar ook andere kanten van emotie laten zien. Dit is bijvoorbeeld in het nummer You Will See te horen. Ze weet in ieder geval met haar stem verschillende sferen te creëren.

Ondanks de stevige sound van tracks als Never Say Never en Beautiful Intentions staan er ook rustige, chillin' tracks op haar CD. Good Girl weet een lekkere, beetje Twin Peaks-achtige sfeer op te roepen, waarbij de sound soms doet denken aan haar eerdere track Closer. Ook Better Alone lijkt de goede snaar aan te slaan. Ze laat zeker zien dat ze alleen prima bedreven is in het zingen van balads, dus je zou met recht kunnen zeggen dat de "split-up" van de Spice Girls haar goed heeft gedaan. Ook Here And Now toont een prima zingende Melanie C met een goed in elkaar zittende track.

Melanie C

Toch kan ik het me voorstellen als mensen zich ergeren aan haar stem: persoonlijk vind ik het een goede zangeres, maar als je de tracks hoort, merk je een sterk overheersende, scherpe stem. In de wereld waar riedelkoninginnen als Mariah Carey en Beyoncé de dienst uitmaken, laat Melanie C telkens duidelijk horen dat ze haar status aparte moet hebben van haar opvallende stem. Jammer genoeg kan dit soms ook snel omslaan in irritatie, omdat sommige nummers misschien beter terughoudender konden worden gezongen. Gelukkig staan er veel hoogtepunten op de CD, omdat de tracks lekker zijn afgewerkt met zorg voor sfeer, detail en tekst. Take Your Pleasure klinkt bijvoorbeeld heerlijk dankzij de combinatie van rock en bewerkt geluid, zodat daar de stem van Melanie perfect in uitkomt.

Al met al kan ik zeggen dat dit een prima album is, waarop veel aandacht is gestoken in de nummers, de afwerking en vooral de sfeer. Melanie klinkt ook goed en vooral pittig op dit album, wat niet altijd het gewenste effect oplevert. Toch is over de hele linie gezien dit album zeker de moeite waard met als laatste woorden dat je op dit album zeker geen Spice Girl hoort maar een pittig, gevoelig wijf!

Label: Pias Releasedatum: 11-4-2005 Waardering: