Game Review: Mario & Luigi Superstar Saga

Naast het voor ons uiteraard bekende Mushroom Kingdom blijkt BeanBean Kingdom te liggen (waar we toevallig nog nooit eerder van gehoord hadden...). Een boze heks steelt de stem van Prinses Peach, en vervangt deze door een oneindige hoeveelheid bommen. Uiteraard breekt hierdoor paniek uit in Mushroom Kingdom zodat onze 2 favoriete loodgieters alles uit hun handen laten vallen en naar het kasteel van de prinses komen. Hier aangekomen treffen ze Bowser aan die van plan was de prinses maar weer eens te ontvoeren.

Aangezien Bowser het natuurlijk niet leuk vind om de prinses te ontvoeren wanneer ze haar stem kwijt is besluiten hij en Mario en Luigi samen te gaan werken. Dit is natuurlijk een unicum in de Mario geschiedenis!

Ze besluiten met z'n drieën de heks die de stem van de prinses gestolen heeft achterna te gaan. Deze heks (Cackletta) is afkomstig uit Beanbean Kingdom, dus onze helden vertrekken hierheen. Onderweg worden ze beschoten vanuit de lucht waardoor ze een noodlanding moeten maken en Bowser naar een onbekende plek gelanceerd wordt. Vervolgens moeten de broertjes zich een weg banen door kastelen, universiteiten, stranden, bossen, woestijnen, schepen en natuurlijk een grote hoeveelheid vijanden en eindbaasjes om te proberen de stem van de prinses terug te winnen en Beanbean Kingdom te bevrijden van de boze heks Cackletta.

Let's Play!
Zoals gezegd is deze game in principe een adventure: je loopt door landschappen, je praat met iedereen die je tegenkomt, wint en vindt voorwerpen en moet allerlei grote en kleine puzzels oplossen. Daarnaast echter, krijg je ervaringspunten, upgrades en kun je goodies kopen om Mario en Luigi beter uit te rusten (denk hierbij aan speciale paddestoelen, buttons en overalls) zoals dat in een typische RPG gebruikelijk is.

Deze combinatie werkt bijzonder goed door de grote variatie. Je verslaat vijanden, zoekt geheime ingangen, lost puzzels op en soms moet je zelfs even van platform naar platform springen. Het tegelijkertijd besturen van Mario en Luigi doet in het begin een beetje raar aan, maar er wordt veel uitleg en instructie gegeven. Na een tijdje weet je niet beter en gaat de besturing uiterst soepel. Het geeft ook een leuk extraatje aan het spel: je hebt bepaalde moves die je alleen met de broertjes tegelijkertijd kunt doen, de zogenaamde Bros attacks, zowel bij het over obstakels in het landschap heenkomen, als bij het turn-based vechten.

Hierbij zijn er verschillende moves mogelijk, afhankelijk van welke broer vooraan staat. De gameplay is dus gevarieerd, soepel en het spel is ook nog eens zeer uitgebreid: prima levensduur dus. Voeg daar de typische, wacky Mario humor aan toe en je hebt een uiterst verslavende game in je knuistjes!

Mario-medley
Ik besteed niet altijd expliciet aandacht aan graphics en geluid bij een game, maar in dit geval is dat wel nodig. Ze zijn namelijk bijzonder goed: de kleuren zijn helder en gevarieerd, de tekeningen erg mooi en levendig. Er is duidelijk aandacht aan besteed en de graphics zijn echt een waardevolle aanvulling op het spel.

Nintendo heeft qua geluid waarschijnlijk niet veel moeite hoeven doen, want de soundtrack bestaat voornamelijk uit de melodietjes van alle oude Mario-games. De geluidskwaliteit hiervan is erg goed, en voor Mario-oudgedienden is het leuk om al die oude 'hits' nog eens te horen.