Boek: Judith Visser - Oversteken

Tinseltown, Tegengif en Stuk, het lijken zomaar drie losse woorden te zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de titels van eerdere boeken van de Nederlandse schrijfster Judith Visser. Korte, krachtige titels, daar houdt Judith van. Ook haar nieuwste boek wordt weer met één woord aangeduid: Oversteken. FOK! kreeg het boek aangeboden om te reviewen, als ook de mogelijkheid om de schrijfster te interviewen.

Dromen zijn bedrog
Of toch niet?

Wanneer Tender tijdens een romantisch etentje ten huwelijk wordt gevraagd door Matt lijkt haar leven niet meer stuk te kunnen. Ze is dolgelukkig en heeft in Matt de liefde van haar leven gevonden. Dit geluk is echter van korte duur, want de volgende morgen treft ze hem dood aan, gewoon naast haar in bed. Overmand door verdriet zoekt Tender naar een oorzaak; hoe is Matt overleden en had zij niet in kunnen grijpen als ze niet zo vast had geslapen? Nadat Matt is begraven lijkt niet alleen hij overleden, maar ook in Tender is er iets gestorven. Ze sluit zich op in haar huis en heeft nauwelijks nog sociale contacten. Uitzonderingen zijn haar moeder en haar beste vriendin Gwen. Beiden komen regelmatig langs, maar dan vooral om te zorgen dat Tender nog wel eet en af en toe contact heeft met de buitenwereld.

Wanneer ze op televisie een programma ziet over lucide dromen (dromen die je bewust beleeft), raakt Tender in de ban van het fenomeen. Ze doet er alles aan om deze dromen op te roepen en zo weer bij Matt te kunnen zijn. Maar hoe ver gaat ze hierin... te ver?

Verrassing
Judith Visser heeft met haar schrijfstijl een wapen in handen, een wapen waarmee ze de lezer kan vasthouden en in het verhaal kan trekken. De stijl is vlot, luchtig, pakkend en gedreven. Dit komt mede door de ik-vorm die Visser hanteert, dat leest gewoon prettig en bevordert de betrokkenheid. Waar de schrijfster verder ook heel goed in slaagt, is in het toewerken naar een ontknoping. Bij Oversteken heb je tot op minstens twee derde van het boek geen idee welke kant het op zal gaan en dan opeens... als een complete verrassing komt de schrijfster met een geweldige twist in het verhaal, die leidt tot een heel verrassende ontknoping. Eentje die je niet aan ziet komen. Dit maakt Oversteken tot een sterke thriller (al zou het stempel 'roman' ook best passen), zeker omdat het eerste deel niet verveeld, ondanks dat hier nog niet echt duidelijk is waar het verhaal heen zal leiden.

Judith Visser is Rotterdamse van geboorte (1978) en heeft inmiddels al vijf boeken op haar naam staan. Met Tegengif won ze eerder al de prijs voor het beste Rotterdamse boek en voor Stuk een nominatie voor De Gouden Strop 2009. Judith heeft zowel het vermogen om romans als thrillers te schrijven. Beide genres worden door haar lezersschare goed ontvangen. Ik kijk nu al stiekem alweer uit naar haar nieuwe boek, of dat nu een thriller of een roman wordt, maakt niet uit.

Het interview dat FOK! met schrijfster Judith Visser had, kun je hier lezen.

Uitgever: Boekerij ISBN: 978 90 225 5224 7 Pagina's: 298

Kijk voor meer boeken in Boeken.