Facebook treedt op tegen like-zoekers

Facebook komt in actie tegen pagina's die gebruikers smeken om likes en reacties. Groepen die aan zulke 'engagement bait' doen, komen lager in de tijdlijn van mensen te staan, of worden helemaal niet meer getoond. Daardoor profiteren de makers minder. En als de tijdlijn authentieker wordt, zullen gebruikers zich minder ergeren aan wat ze zien, is de hoop van Facebook.

Pagina's met 'engagement bait' roepen bezoekers bijvoorbeeld op: "reageer als je ook van je dochter houdt", "deel dit als je deze tuinstoel wil winnen", "like als je ook in 1983 bent geboren" of "tag iemand die dit ook zou doen". Ze willen zo hun bereik vergroten. Facebook heeft honderdduizenden van zulke berichten bekeken en de eigen computers geleerd om zulke posts te herkennen.

Facebook benadrukt dat de aanpak geen gevolgen zal hebben voor hulpoproepen, zoals bij vermissingen of inzamelingen.

Facebook treedt op tegen like-zoekers
Facebook treedt op tegen like-zoekers (Foto: BuzzT)