G2A en haar imago

Er is veel onduidelijk rond de activiteiten van G2A. Het zouden snelle jongens zijn met schimmige praktijken. Anderen zien hen als voorvechters van lagere consumentenprijzen en dat ze daarom tegenwerking ondervinden van de industrie. Hierbij een klein overzicht van het bedrijf.

G2A ecosysteem

Game-activiteiten
Veel gamers zijn bekend met het bedrijf G2A. Ze zijn opgericht in Polen, maar hun hoofdkantoor zit al een tijdje in Hong Kong. G2A wordt gezien als een zogenaamde key reseller, maar dat zijn ze dus niet. Op hun platform kunnen key resellers gamecodes aanbieden, die anderen dan kunnen kopen. Daarnaast doen ze nog veel meer. Ze bieden games, software en e-learning aan voor lage prijzen en verkopen hardware. Ze hebben hun eigen nieuwswebsites, inclusief reviews. Er zijn community’s en fora voor gamers en ontwikkelaars. Ontwikkelaars hebben daarnaast de mogelijkheid om winkels op te zetten.

G2A loot

Ook is er een lootcases-systeem waarmee je gegarandeerde games kunt scoren. In de laagste tier zijn er 36 games van een bepaalde waarde. Denk aan games als Kingdom Come: Deliverance, Tekken 7, Project Cars 2, afgewisseld met Foxy Land, The 39 Steps, Minion Masters en Insurgency. Het rad draait en je wint een game. De kans dat je een topgame wint is klein en meedoen is goedkoop. 100 lootpoints kosten €10,- en meedoen gaat vanaf 7 lootpoints. De hogere tiers zijn 20 en 50 lootpoints, maar die verhogen natuurlijk de kans dat je iets leuks wint. Je kan een testdraai doen om te kijken hoeveel geluk je hebt. Voor de fanatiekelingen is er ook de mogelijkheid om zelf lootcases samen te stellen en aan te bieden op de website. Je maakt dan een eigen collectie met games die je leuk vindt. Dan zet je de case online en kunnen je vrienden en jijzelf er op looten. Zo weet je zeker dat je alleen games in de lootcase hebt zitten die je ook daadwerkelijk wilt hebben.

G2A case maken
Stel je eigen loot case samen

Er is een abonnement genaamd G2A Plus voor extra kortingen en meer lootcases. Je mag met dit abonnement meerdere keren meedoen met de maandelijkse weggeefacties. Daarnaast ontwerpen ze zelf ook games. Er zijn reeds twee virtual reality games van hun studio verschenen, een game voor de film Batman v Superman en een bijzondere pretpark-ervaring, en ze werken aan meer creaties. Ten slotte sponseren ze de esport-teams Dota 2-team van Natus Vincere (Na'Vi ) uit Oekraïne en het wereldberoemde CSGO-team Virtus.Pro uit Rusland. Internationaal bekende influencers, zoals PewDiePie worden ook door G2A gesponsord.

Andere activiteiten
Naast al deze gaminggerelateerde activiteiten verhuren ze ook ruimtes in de G2A Arena in Rzeszów, Polen. Met een oppervlakte van 16.000 m2 tot hun beschikking is daar genoeg ruimte voor. Dan is er ook het global transaction ecosystem, waarmee je snel wereldwijd geld kunt overmaken. Omdat G2A in heel veel landen vestigingen heeft, kunnen zij geldstromen op die manier eenvoudig verwerken. Ook is er 3D+, een service waarmee je figurines kunt ontwerpen, 3D-printen en meteen versturen naar jouw klanten of jezelf. Ten slotte geeft G2A ook aan verschillende goede doelen, zoals Save the Children.

G2a 3D+

Controverse en nieuwe bedrijfsvoering
Zoals wij eerder berichtten is er in het verleden veel negatieve berichtgeving geweest over hun bedrijfsvoering. Ze werden ervan beticht criminelen de mogelijkheid te geven hun gestolen waar te verkopen. Mede op basis van deze verdenkingen mogen zij al jaren geen League of Legends-teams sponsoren van ontwikkelaar Riot Games. Niet leuk voor het imago van G2A. Daarom begonnen zij in 2016 reeds met een aantal grote veranderingen in hun beleid. Sindsdien wordt iedereen die een code aanbiedt gecheckt. Daarnaast hebben ontwikkelaars inzage in de database om te zien wie hun spel koopt. In 2016 startten zij ook met G2A Direct,  waarmee ontwikkelaars de mogelijkheid kregen om een winkel op te zetten via het G2A-platform. Een kleine ontwikkelaar hoeft zo geen eigen website te ontwerpen en alle betalingen worden afgehandeld via het ecosysteem van G2A. Hun klanten kunnen terecht bij de klantenservice van G2A waar je in negen talen kan worden geholpen.

G2A Pay

Reactie van G2A
Het hoofd van communications van G2A, Maciej Kuc, heeft laten weten dat hij zich er terdege van bewust is dat er een hoop slechte verhalen rondgaan over G2A.  “Dit komt voornamelijk van bedrijven die ons zwart willen maken. G2A probeert juist een vrije markt te brengen in een grotendeels gemonopoliseerde industrie. Praten over illegaal verkregen keys is een afleidingsmanoeuvre van hetgeen er werkelijk speelt op de achtergrond.”

G2A

Nog steeds negatief
De reputatie van G2A is vooral in Oost-Europa erg goed, maar in het Westen worden ze nog steeds met argusogen bekeken. Eén van hun felste tegenstanders is Alex Nichiporchik, de directeur van uitgever tinyBuild. Overal waar G2A iets van de grond wil krijgen maakt hij veel stennis op social media en hij schrijft stukken in de vakpers tegen hen. Voor Nichiporchik is het een persoonlijke strijd. Hij claimt veel geld te zijn verloren door gestolen keys, die vervolgens werden verhandeld. Deze keys werden onder andere via het platform van G2A verkocht. Sindsdien is de bedrijfsvoering gewijzigd en is de controle verscherpt,  maar dat overtuigt Nichiporchik niet zijn mening bij te stellen. Ook de Westerse pers heeft niet veel goeds te melden over G2A. Waar die antipathie nu nog vandaan komt is niet helemaal duidelijk. Wordt G2A net als Putin als ‘Oost-Europees gevaar’ gezien? Heeft het ook met het ‘onbekend maakt onbemind’-principe te maken? Of kunnen bedrijven zich na gemaakte fouten niet rehabiliteren? Toch varen zij sinds een paar jaar een andere koers. Is het wantrouwen jegens hen nog steeds gerechtvaardigd?

G2A en Partners

G2A en Nederland
In Nederland zijn er ook partijen die zaken doen met G2A en in het kader van dit stuk leek het me verstandig om met hen te praten. G2A richt zich sinds 2017 minder op Nederland als het gaat om het sponsoren van teams en influencers. Daarom heb ik mensen aangesproken die tot vorig jaar nog zaken met hen deden. Een aantal Nederlandse streamers (die anoniem willen blijven) hebben geklaagd, omdat G2A ze niet altijd heeft betaald. Zulke berichtgeving draagt bij aan een negatief beeld. Echter het feit dat men anoniem wenst te blijven kan gezien worden als het ‘natrappen’ na een afgebroken samenwerking. Het kan ook zijn dat men anoniem wenst te blijven, omdat men bang is voor gevolgen voor hun carrière op de langere termijn. Het blijft gissen wat de werkelijke redenen zijn voor het stopzetten van de collaboratie. Andere voormalige zakenpartners (die ook anoniem willen blijven) hebben kenbaar gemaakt dat G2A contracten listig opstelt. Ze maken het heel lastig, zo niet onmogelijk, om met derden zaken te doen. Deze zakenpartners voelden zich op deze manier gedwongen exclusief met G2A te werken. Wat op zich niet erg is, mits G2A deed wat ze hadden toegezegd. Toen dit niet gebeurde zagen deze zakenpartners zich genoodzaakt de samenwerking eerst op te schorten en later te verbreken.

Asterion en G2A

Interview Asterion
De Nederlandse esportorganisatie Asterion is een jaar lang gesponsord door G2A. Medeoprichter Amon Havers is ook op bezoek geweest bij de ‘research en development’ centra in Polen. Asterion had geen last van wanbetalingen of problemen met contracten. De reden waarom de samenwerking was stopgezet lag aan het feit dat Asterion doorgroeide en daarom meer sponsorgeld ging vragen. G2A van hun kant vond Nederland niet de moeite waard om volop in te investeren. De esportscene in Nederland groeide namelijk niet op hetzelfde tempo als Asterion en dat maakte meer geld investeren voor G2A niet rendabel genoeg.

Genoeg redenen dus om Havers wat vragen te stellen over hun relatie met G2A.

Moet ik G2A zien als een instituut dat functioneert als een ouderwets familiebedrijf?
Ze hebben wel een ouderwetse manier van werken, heel hiërarchisch met veel beslissingslagen.

Dat helpt niet om jezelf slagvaardig te maken.
Nee, het moet allemaal langs vijf managers die er iets over te zeggen hebben en iedereen doet er twee weken over om een besluit te nemen. Dat maakt het leven soms moeilijk.

Het doet af en toe een beetje Japans aan
Ja, dat kan je wel zeggen.

Wat kan G2A doen, naast hun veranderde beleid, om hun reputatie te verbeteren?
Ze moeten meer communiceren met de community en minder via persberichten. Het moet wat persoonlijker. Niet die jaren 80-manier van communiceren ‘via een krant’.  Hun marketing is gestoeld op ‘snel iets verkopen’ en niet ‘op lange termijn een relatie aangaan’.

Moeten ze niet gewoon buitenlanders aannemen die hier verstand van hebben?
Ze hebben al heel veel buitenlanders in dienst. De marketing directeur heeft een andere visie nodig.

G2A Esport

En nu?
De schandvlek van eerdere fouten heeft G2A nog steeds niet weg kunnen poetsen, ondanks hun aangepaste beleid. Het lijkt er sterk op dat dit negatieve imago sterker in het Westen is blijven hangen dan in andere delen van de wereld. De beste manier om dit op te lossen, is met openheid van zaken, een goede pr en een persoonlijke benadering, zoals Amon Havers reeds suggereerde. Dit moet allemaal toegesneden zijn op de Westerse markt, aangezien ze daar nog veel te winnen hebben.

G2A komt volgende maand met een grote aankondiging, die in hun woorden “voornamelijk gamers gaat aanspreken”. Hopelijk betekent dit de langverwachte verbetering in de communicatie waar gamers, ontwikkelaars en zakenpartners op wachten. We zullen het snel genoeg merken, of het nu een positieve of negatieve boodschap is.

Wat vinden jullie? Verdient G2A een tweede kans, of hebben ze al hun krediet reeds verspeeld?

G2A website

G2A