Gran Turismo 5 in Room 299

Room 299 is ons goedgezind. Deze prachtig ingerichte ruimte opent haar deuren voor de vierde keer binnen twee maanden. Deze keer stond Sony's Room 299 in het teken van Gran Turismo 5; de meest geanticipeerde race-game van dit moment. Zoals jullie hebben kunnen lezen, is de game wederom uitgesteld. Dit leek echter nog niet bekend te zijn bij Sony Benelux of de aanwezige pers, dus de sfeer kakte halverwege de middag alles behalve in. Omdat we nog ietsjes langer op de game moeten wachten, kun je hier alvast een kleine impressie lezen op basis van dit event.

Op tweehonderd meter afstand van het pand van Sony spotte ik enkele kwijlsporen die in de richting van het pand liepen. Waarom? Voor de deur van Sony stond een schitterende Mercedes SLS, het boegbeeld van Gran Turismo 5. De zilveren laklaag van de auto verbrandde mijn retina en het wijnrode, leren interieur dat na een spectaculaire opening van de deuren verscheen, deed menig mond openvallen. Tel hier twee schone dames in sexy race-kleding bij op en voortijdige zweetlozingen zijn een feit.

De SLS AMG is met zijn V8 met een inhoud van 6.208 cc maarliefst 571pk sterk. Micro-controller fuel injectie en een nieuwe zeventraps AMG Speedshift automaat met dubbele koppeling. Trekt op van 0 naar 100 km/u in 3.8 seconden en heeft een maximum snelheid van 317 km/u. De stijlvolle vleugeldeuren tonen een roodleren interieur.


De bedoeling van de middag was vrij eenvoudig: lekker eten, Gran Turismo 5 spelen, hopen dat je een stukje mag meerijden in de Mercedes SLS en luisteren naar hoe geweldig de game zal gaan worden. Voornamelijk dat laatste is goed gelukt, want ondanks het uitstel ben ik er van overtuigd dat Gran Turismo, zoals Sony het zelf zegt, de ‘nieuwe standaard' zal worden in het race-genre. Gran Turismo is PlayStation en PlayStation is Gran Turismo. Sony durft zelfs te zeggen dat dit de allergrootste release zal zijn die zijn op de PlayStation 3 zullen brengen.

Allereerst even een kort overzicht van de voornaamste features die aanwezig zullen zijn in de uiteindelijke game. De game zal ruim duizend voertuigen bevatten uit vrijwel elke categorie die je maar kunt verzinnen. We zagen Volkswagenbusjes, rallywagens, kartwagens, de Mercedes SLS (die auto blijft terugkomen vandaag, en verdiend is het zeker) en meer. Met deze auto's zal je over meer dan honderd parcoursen mogen scheuren verspreid over twintig settings. Als dit nog niet genoeg is, kun je ook zelf tracks gaan generen. De game zal voorzien zijn van dynamische weerseffecten die een flinke impact hebben op het rijgedrag. De getoonde trailer liet weer zien dat intenser is dan ooit tevoren in een race-game. Aan het begin van elke race zal je ook een weersvoorspelling te zien krijgen zodat je weet wat je voor een race kunt verwachten.

Voor liefhebbers van elke vorm van racen zal Gran Turismo dé race-game bij uitstek worden dankzij de NASCAR-licentie, de WRC-licentie, aanwezigheid van kart-races, een heuse rijschool en ga zo maar door. In samenwerking met Top Gear is tevens de welbekende test-track aanwezig en we mogen zelfs genieten van The Stig-challenges. Gran Turismo 5 zal tevens een B-spec modus bevatten. Deze modus is in wezen een complete manager-game die jou in staat stelt om een team op te zetten en simulaties te draaien op weg naar de top. Hoe deze modus exact gaat werken wilde Sony nog even niet vertellen. Wat we wel weten is dat je deze modus ook kunt opstarten via je PC, laptop en mobiele telefoon, zodat je Gran Turismo 5 overal mee naartoe kunt nemen.


Het lekkers van Room 299. Naast de heerlijke pitspoezen waren er ook de nodige tompoezen aanwezig. Stiekem zijn de tompoezen geen tompoezen, maar de woordspeling is te leuk om te laten liggen. Op culinair gebied weet Sony als geen ander wat wij gamers lekker vinden.


Natuurlijk heeft Polyphony zorg gedragen aan een uitgebreide online-modus. Bij de lancering van de game zullen we met zestien man tegelijkertijd kunnen racen, maar we kunnen ook gewoon meekijken als we zelf even achter het stuur vandaan willen kruipen. Vanaf het hoofdmenu voor online racen kun je tevens naar leaderboards, tracks die jij hebt gemaakt delen met anderen, tracks van anderen downloaden en zelfs op een geïntegreerd forum komen waar je vragen kan stellen over de game of gewoon een lekker potje kunt slowchatten.

De bovenstaande feitjes vormen samen slechts een fractie van de mogelijkheden van Gran Turismo 5, dus zorg ervoor dat je binnenkort de zeer uitgebreide review leest op FOK!games. De presentatie werd afgesloten met de mededeling dat de Mercedes SLS niet enkel voor de sier voor de deur stond. Hij of zij die de snelste rondetijd kon neerzetten op het Rome-parcour in de GT5-pod van Sony, mocht plaats nemen naast Jeroen Bleekemolen in de SLS. Vervolgens zou de winnaar samen met hem de openbare weg op duiken op even te proeven aan de G-krachten die komen kijken bij een wagen als deze. Ik had al enkele malen voor dit event mogen genieten van GT5 met stuur, gaspedaal en rem en wist dan ook dat dit geen gemakkelijke opgave zou worden voor mij.

De 3D-effecten in GT5 zijn subtiel en schitterend. De HUD van de game lijkt iets naar voren te komen en vooral in de cockpit-view is er dieptewerking te ontdekken in de auto. Omdat de game 2D-lagen over elkaar lijkt te leggen met gelijke scherpte, kijkt Gran Turismo 5 een stuk rustiger dan een game als MotorStorm: Apocalypse waar gebruik wordt gemaakt van blurring.


Nadat mijn rondetijd op spectaculaire wijze verpletterd werd, besloot ik de handdoek maar vervroegd in de ring te gooien en ging ik zelf nog eens even aan de slag met de demo van de game. Één van de tracks liet zien hoe de dag en nacht-cyclus er uit komt te zien door de zon in één ronde onder te laten gaan. Schitterend. Weer een andere track liet me proeven aan het snelheidsgevoel dat de game op de grote asfalt-parcours over weet te dragen. Heerlijk. Niet veel later stond ik buiten terwijl de winnaar van de SLS-wedstrijd met een glimlach van oor tot oor in de Mercedes stapte. Dan maar naar de bushalte lopen. Het moge duidelijk zijn dat het een zeer geslaagde middag was. Ik vond het erg jammer dat de speelbare build zeker niet de meest recente was en dat ik nog lang niet alles gezien heb van wat de game zal bieden. Misschien toch maar die Signature-edition in de pre-order zetten?

Jeroen Bleekemolen achter het stuur van de SLS in Gran Turismo 5 en tevens achter het stuur van de real deal, in beide gevallen voorzien van vrouwelijk schoon. Bleekemolen reed dit jaar de Petit Le Mans in Amerika en kwam met succes terug naar Europa voor de GT4 op Zandvoort.

Met dank aan GThq en Sony voor de foto's.