Guerrilla, toen en nu

Als Nederlanders kunnen wij trots zijn op een paar vaderlandse zaken: het Nederlandse elftal, onze heerlijke kazen, koningin Beatrix, ProRail en Heineken. Elk zelfrespecterend gamer noemt uiteraard nog iets anders, namelijk ontwikkelaar Guerrilla Games. Deze Nederlandse ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de Killzone-franchise, welke wereldwijd hoge ogen gooit. Meer over de geschiedenis van Guerrilla Games lees je later terug in de studio-toer-special. Laten we eerst eens terugblikken op de games die Guerrilla Games heeft voortgebracht! Let op, de beschrijvingen kunnen spoilers bevatten. Later deze week zullen we uitgebreid ingaan op Guerrilla Games als bedrijf.

Shellshock: Nam ‘67
De laatste jaren werkt Guerrilla Games enkel en alleen aan games binnen de Killzone-franchise. Wat veel mensen niet weten, is dat Guerrilla Games begon met een andere game: Shellshock: Nam '67. Shellshock: Nam '67 verscheen in september 2004 voor de Xbox, PlayStation 2 en PC. Deze third-person shooter speelt zich, zoals de titel al suggereert, af in Vietnam rond het jaar 1967. De game zet een gruwelijke en bloederige oorlog neer en zit vol met cutscenes die de gruwelijke taferelen en de algemene horror van oorlog confronterend in beeld brengen.

Guerrilla maakte gebruik van visuals die het mogelijk maakte om meer details in de flora en fauna kwijt te kunnen en koos voor een stijl die een bedrukkend en benauwd gevoel met zich mee moest brengen. Eurogamer verwoordde de stijl als ‘a sort of jungle-based Silent Hill.' De game kreeg zeer gevarieerde recensies en strandde uiteindelijk op een gemiddelde score van 5,8 voor de Xbox- en PS2-versie en een 5,0 voor de PC-versie. Toch zijn er honderdduizenden exemplaren verkocht en stond Guerrilla Games op de kaart als developer met potentie.

Killzone
Killzone
leek al een succes te worden voordat de game in de schappen lag, met lovende previews en de gigantische publiciteit dankzij Sony. De game werd gepresenteerd als een Halo-killer in spé en de verwachtingen waren erg hoog. De game verscheen niet lang na Shellshock: Nam '67 in november 2004, exclusief op de PlayStation 2. De mensheid is diverser dan ooit dankzij de mogelijkheid tot kolonisatie van andere planeten. Na een nucleaire oorlog op Aarde, is de mens genoodzaakt om op zoek te gaan naar andere, bewoonbare planeten. Vekta en Helghan worden gevonden. Waar Vekta een rijkelijk gevuld paradijs is, kent Helghan barre omstandigheden en een giftige atmosfeer. Een groot deel van de mensheid woont op Vekta en vormt hier de ISA-factie, maar een kleinere groep vindt zijn leven op Helghan. De giftige atmosfeer heeft enkele mutaties teweeg gebracht bij de bewoners van deze planeet waardoor een vertakking van de mens is geboren; de Helghast.

Politieke kwesties, militaire principes en een sterk regime heeft de haat van de Helghast jegens de gewone mensen op Vekta langzaam doen groeien. Het gevolg is een massale invasie van de Helghast om Vekta over te nemen. Deze invasie luidt de start van Killzone in. Killzone vertelt het verhaal van Jan Templar en zijn team in de strijd tegen de Helghast. Hij wordt in zijn strijd ondersteund door Shadow Marshal Luger, spierbundel Rico en halfbloed Helghast Hakha. Gaandeweg is de speler in staat om de levels van Killzone te spelen met één van de vier bovenstaande figuren. De overige drie worden bestuurd door AI. Jan en Hakha zijn wat betreft wapentuig hetzelfde, Rico draagt een genadeloze railgun bij zich en Luger is met haar gigantische messen en silence demper meer van de stealthy aanpak. Naast een meeslepende singleplayer kent Killzone een multiplayer-optie waarin twee teams, de Helghast en de ISA-soldaten, tegen elkaar strijden in verschillende spelopties. De game is één van de meest gespeelde online-games op de PlayStation 2.

Killzone werd met gemengde gevoelens ontvangen door recensenten. De één vond dat de gameplay het bij lange na niet haalde bij de briljante atmosfeer, en de ander was van mening dat er geen betere shooter bestond voor de PlayStation 2. Cijfers varieerden van een drie tot een tien en de game is op Metacritic uiteindelijk gestrand op een 7,0.

Killzone: Liberation
Killzone
voldeed niet aan de verwachtingen, maar een gemiddeld cijfer van een 7,0 is allerminst slecht te noemen. Guerrilla was na de eerste game nog lang niet klaar met de wereld rondom de game en besloot van zijn volgende project tevens een Killzone-game te maken. Twee jaar na de lancering van Killzone kwam Guerrilla met Killzone: Liberation voor de PlayStation Portable, een platform dat ruim een jaar na de Europese lancering wel wat meer goede games kon gebruiken.

De PlayStation Portable is een compleet ander apparaat, iets dat Guerrilla Games besefte. Omdat de heren en dames bij Guerrilla Games niet overtuigd waren van de werking van first-person shooters op de handheld, besloot men een andere benadering te proberen. Een verandering van perspectief was het resultaat. Killzone: Liberation is een tactische shooter die spelers het slagveld schuin van boven aanbiedt. Het isometrische perspectief biedt enkele veranderingen in de gameplay ten opzichte van Killzone op de PlayStation 2. Zo kun je orders geven aan je medesoldaten om hen op tactische posities neer te zetten, en dien je op een andere manier rekening te houden in welke richting je schiet.

Killzone: Liberation laat ons wederom in de huid van Jan Templar kruipen. De game begint twee maanden na de gebeurtenissen in Killzone. Hij moet enkele gegijzelden redden in twintigtal levels. Hij beweegt zich niet enkel te voet, maar ook met jetpacks, tanks en hovercrafts, welke een welkome variatie bieden qua gameplay. De game scoort gemiddeld een 7,7 op Metacritic en zet hiermee de stijgende lijn in de games van Guerrilla voort. De variantie in cijfers is ietwat beperkter ten opzichte van zijn voorganger, met een vier als laagste en een 9,5 als hoogste cijfer.

Killzone 2
De zomer van 2005. Killzone 2 wordt aangekondigd voor de PlayStation 3 tijdens de E3 in Los Angeles. Wat we te zien krijgen is een trailer met, zo wordt ons verteld, ingame beelden. Monden vielen open, kwijl druipte wereldwijs op de vloer en menig gamer pinkte een traantje weg. Niet lang daarna luidde het bericht dat de trailer helemaal geen ingame beelden bevatte, maar dat Guerrilla streefde naar graphics van gelijk niveau. Gamers pinkten wederom een traantje weg, deze keer vanwege het bedrog van Guerrilla en Sony. Pas vele maanden later verschenen de eerste, echte beelden van Killzone 2. Guerrilla Games had de gemaakte beloftes ingelost; de beelden waren nog mooier dan de trailer uit 2005.

Killzone 2 zette een nieuwe standaard neer in het FPS-genre met een uitgebreide multiplayer met slim ranking-systeem, ongekende graphics en een beleving waarin elke kogel telt. Guerrilla Games heeft zicht verdiept in oorlogvoering en vergelijkt het verhaal van Killzone 2 met D-day. De ISA hebben er genoeg van en besluiten de thuisplaneet van de Helghast, Helghan, over te nemen. Dit willen ze doen door de hoofdstad te bezetten en de grote leider, Visari, gevangen te nemen. Jan Templar is Fleet Commander van de schepen van de ISA en staat deze keer meer aan de zijlijn. Spelers nemen de rol aan van Sev, een soldaat van Alpha Team. Alpha Team heeft de opdracht om de hoofstad van de Helghast, Pyrrhus, over te nemen. Wanneer dit lijkt te lukken gooien de Helghast uit wanhoop een atoombom op hun eigen stad en vagen hiermee de meeste ISA-troepen van de planeet. Niet veel later in het verhaal bereiken spelers het einde van Killzone 2.

De first-person shooter van Guerrilla Games werd de hoogst scorende game van Guerrilla Games tot dan toe. Met cijfers die variëren van een tien tot een zes wordt de game consequenter gereviewd. Een totaal gemiddelde van een 9,1 is een teken voor Guerrilla Games dat de wereld nog lang niet klaar is met hun games. De game werd vooral geroemd om de sfeer, de graphics, het geluid, de multiplayer en de solide gameplay. Kritiek was voornamelijk gericht op het flinterdunne verhaal en het slappe gebruik van de Sixaxis-controller van Sony.

Killzone 3
Het einde van Killzone 2 is behoorlijk open. Killzone 3 pakt het verhaal direct op vanaf het vernietigde Pyrrhus. Deze keer is het aan Sev en zijn mannen de taak om te ontsnappen van Helghan. De Helghast zijn woest na de gebeurtenissen in Killzone 2 en halen onder nieuwe leiding alles uit de kast. De snelheid van Killzone 3 moet een stuk hoger liggen dan het tweede deel. Guerrilla heeft ditmaal veel aandacht besteed aan het verhaal. Het script is geschreven in samenwerking met grote scriptschrijvers uit de VS en de game kent ditmaal ruim zeventig minuten aan cutscenes. Enkele andere vernieuwingen zijn de co-op splitscreen campagne, de Operations multiplayer-modus, brute melee-aanvallen en uiteraard de ondersteuning van 3D. Meer over Killzone 3 kun je later deze week lezen in de uitgebreide review op FOK!games.

De toekomst
Zoals velen van jullie misschien weten is Guerrilla flink aan het groeien. De ontwikkelaar is vorige week verhuisd naar een nieuwe studio en werkt momenteel aan twee projecten. Ons is verteld dat het gaat om een Killzone-game en een tweede, nieuwe game. Over beide games is nog niks bekend, maar we zullen er dit jaar wellicht nog meer over horen.

Zoals jullie weten is Sony momenteel druk bezig met haar nieuwe handheld; de Next Gen Portable. De grote series van de PlayStation 3 worden allen vertegenwoordigd op het apparaat van Sony. Killzone is hier geen uitzondering op. De ontwikkeling van Killzone NGP (een tijdelijke werknaam) ligt echter niet in handen van Guerrilla Games, maar in die van SCE Cambridge. SCE Cambridge heeft al de nodige ervaring met Killzone dankzij een nauwe samenwerking bij de ontwikkeling van Killzone 2 en Killzone 3. Guerrilla is echter wel nauw betrokken bij de ontwikkeling en neemt geregeld een kijkje om de ontwikkeling in goede banen te leiden.