Interview: Vince Farquharson over Test Drive Unlimited 2

Atari en Eden Games werken momenteel aan Test Drive Unlimited; een gigantische, open wereld waarin duizenden spelers met hun auto's rond kunnen rijden en huisjes kunnen kopen. Binnenkort zullen we de game uitgebreid previewen. Onlangs kregen we de kans om naar Donkervoort te reizen waar de mooiste en meest onbetaalbare auto's geproduceerd worden. Hier mochten we de Executive Producer van TDU2, Vince Farquharson, interviewen.

 

Zou je uit kunnen leggen waar TDU2 om draait voor hen die de eerste game nooit gespeeld hebben?
"Test Drive Unlimited 2 is een gigantische online open wereld, waar spelers in de meest gewilde wagens van deze tijd kunnen rijden over wegen op de meest prachtige locaties. Er is ruim 3.2000 kilometer aan wegen, verspreid over Ibiza en Oahum, waarvan 990 offroad. De game kent luxe auto, klassieke auto's en offroad voertuigen. De singleplayer- en multiplayer-modes van de game zijn gemengd en spelers delen de wereld met duizenden andere spelers waarbij de robuuste verhaallijn en campaign-modus voortgeduwd wordt aan de hand van competitieve en cooperatieve ervaringen."

Wat voor game-modi en uitdagingen zullen we in de game terugzien?
"Er zijn er vele. We hebben een verhaalde singleplayer, een level-systeem die zowel de singleplayer als de multiplayer dekt, traditionele nek aan nek uitdagingen tot acht spelers in zowel de singleplayer als de multiplayer, cooperatieve modi in de multiplayer, singleplayer duels, cups, en speed challenges. We hebben clubs (guilds) met bijbehorende progressie-paden. We hebben de zogeheten Chase Mode waarin speler de rollen aannemen van vluchtelingen en politie-agenten. Daarbij zijn er een hoop uitdagingen die spelers moeten motiveren om de twee eilanden van de game uitgebreid te verkennen."

Over welke aankomende DLC ben je het meest enthousiast?
"We praten nog niet teveel over de DLC maar ik kan wel vertellen dat de DLC volledig geintegreerd zal zijn met de game en dat de nieuwe content naadloos aan zal sluiten bij de game zonder dat gamers actief op zoek moeten gaan. De wereld zal evolueren naarmate we meer content toevoegen door middel van gratis en betaalbare objecten en modi. In zijn simpelste vorm kun je bijvoorbeeld een nieuwe auto zien verschijnen in de showroom die je kunt kopen. Dit systeem is cool we zijn erg enthousiast dat we dit zowel op de PC als op de consoles kunnen bieden. We bieden ook content op de relevante marketplaces voor hen die dit prefereren."

Zal de politie wegblokkades gebruiken om spelers tegen te houden en hebben we ook andere middelen om de supercars tot stoppen te dwingen?
"Ja, ze zullen jagen, de weg blokkeren, helikopters inzetten en EMPs gebruiken om je auto te stoppen."

Tijdens het spelen merkten we een wat vreemd schademodel. We reden tegen een rots zonder dat er iets gebeurde. De game is uiteraard nog in een betafase, wat zijn de plannen met schade? Zal je je auto zodanig kunnen vernielen dat je deze moet repareren of hebben jullie iets anders in gedachten?
"We hebben een volledig dynamisch schade-systeem in de game maar we hebben de cosmetische schade tot een redelijk niveau gelimiteerd. Het gegeven dat we in een online wereld rijden met andere spelers heeft ons doen besluiten dat we rijders niet de dupe willen laten zijn van andermans rijstijl waardoor ze reparaties moeten kopen die door anderen veroorzaakt zijn. Met dit in ons achterhoofd wilde we geen kapot gereden auto's die wel perfect rijden. Bovendien gaat deze game over het rijden en onderhouden van schitterende auto's, niet over het volledig kapot rijden ervan."

Wat voor sociale activiteiten zitten er in de game? Zijn er interfaces die gebruik maken van bekende sites zoals facebook of twitter?
"Al onze sociale netwerken zullen in de online wereld verwerkt zijn; in zijn eenvoudigste vorm betekent dit chatten via de avatarss, maar dit werkt in combinatie met de progressie door de gehele game. Dit betekent dat je punten verdient voor het maken van vrienden, punten voor het gebruiken van het club-systeem waarbij elke club 32 leden kan tellen. Er is tevens een nieuwskanaal in je huizen te vinden die de progressie in de game-wereld bijhoudt."

Zijn er plannen om een editor te maken waarbij je je eigen eiland kan maken voor je eigen server?
"We hebben een editor voor challenges en een systeem om te deze challenges met andere spelers te delen, maar we hebben niks dat het mogelijk maakt om compleet eigen eiland te maken. Aangezien dit technisch erg ingewikkeld is, en dus hoogstwaarschijnlijk ongeschikt is om te gebruiken als 'user generated content."

Hoeveel radio zenders zitten er in de game? Is het mogelijk om je eigen muziek te importeren naar de game, is het mogelijk om een station te personaliseren?
"In de game zitten 2 zenders, maar deze hebben allebei veel verschillende muziek van zowel populaire als minder populaire muzikanten. 1 zender is dance georienteerd en de andere bevat indie/rock muziek. Het is momenteel nog niet mogelijk om je eigen muziek te importeren"

Zijn er plannen voor het maken van een editor die mensen in staat stelt een eigen eiland en server op te zetten?
"We hebben een editor voor challenges en een systeem om andere spelers berichten te sturen en uit te dagen voor deze challenges maar niks in de sfeer van het opzetten van een geheel eiland. Dit is een erg technisch en tijdrovend proces en daarmee zeer waarschijnlijk ongeschikt voor user generated content"