Gamescom: de afronding

De afgelopen week zijn zes trouwe leden van onze redactie afgereisd naar Keulen om daar verslag te doen van Europa's grootste gamebeurs: gamescom 2011. Vorige week konden jullie lezen welke games zij graag wilden zien tijdens deze beurs. Deze week blikken we terug op de beurs, de besproken games en geven de redacteuren hun hoogte- en dieptepunten van de week.

Notorious_Roy
Hoewel ik maar twee dagen in Keulen ben geweest heb ik alles gespeeld wat ik wilde spelen. Mario-games, Wii-games, Vita-games en geen Kinect-games! Een erg geslaagde beurs dus wat dat betreft. Wat ik wel jammer vond is het feit dat het op de publieke dagen eigenlijk te druk is om iets fatsoenlijk op de beurs zelf te spelen, een extra persdag had ik persoonlijk fijner gevonden.

De publieke hallen waren overigens wel groter en ruimer opgezet dan in Leipzig, de beurs waar ik in 2008 een paar dagen ben geweest. Vooral Sony had veel open ruimte wat fijn gamen was. De mooiste booth was overigens van THQ die onder andere een ruimtevaartuig had gebouwd voor Space Marine. Nintendo was mooi wit, maar daar het was enigszins eng vanwege al die cosplay Link- en Zelda-figuren die er rondlopen.

Qua naschoolse activiteiten heb ik niets bijzonders gedaan. Een biertje bij EA halen duurde een uur op woensdag en het 'Nederlandse pers'-feestje in de Ierse pub was er maar half. Gelukkig was er aan de overkant een gezellig café met accordeonkasten (denk arcadekast, maar dan met accordeon) en zwart-wit-naaktfoto's. Ook jammer was het gratis drankfeestje van World of Tanks dat gehouden werd toen ik in de trein naar huis zat...

Super Mario 3D Land
Bij Nintendo achter de schermen kon ik op mijn gemak Super Mario 3D Land spelen, dé game waar ik voor naar gamescom ging. Heel veel wil ik er nog niet over te zeggen, behalve dat het wel enigszins aan mijn verwachtingen voldoet. Het speelde erg lekker, maar er was wel een iets minder interessant level te spelen. In een aankomende preview zal ik hier uitgebreider op ingaan.

WesleyB
Eindelijk speelde ik met de PlayStation Vita. Ik vind hem lekker in de hand liggen, alhoewel ik moest wennen aan de hogergeplaatste knoppen. De analoge knuppels zijn gelukkig wel goed bereikbaar. Ik speelde maar voor tien minuten Gravity Crush, want zo lang duurde de demo. Heb me er goed mee vermaakt. Karel schrijft er nog een mooie preview over. Op een gegeven moment liep de game vast. De guy naast me vroeg me of ik de muziek nog hoorde; ja. Hij pakte hem vriendelijk van me af. Vervolgens kreeg ik de game nog een keer aangeboden: ik moest opnieuw beginnen. Na een lange, voor hem, ongemakkelijke stilte, begon hij opeens te praten. "So, yeah. Uhm, de graphics look really great."

Forza Motorsport 4
Net als Roy had ik een missie, een reden om naar de gamescom te gaan. Mijn aandacht ging op de persdag uit naar Forza Motorsport 4. Om niet al teveel uit de doeken te doen, er komt nog een preview, zal ik niet heel veel verklappen. Maar man-o-man, wat ziet die game er goed uit. En wat speelt hij lekker. Lekkerder dan Forza 3? Dat antwoord blijf ik je nog even verschuldigd. Het speelt in elk geval anders. De controls zijn realistischer nagemaakt. Ah, dan heb ik het stiekem al verklapt...

koei
Hoewel Pheno natuurlijk de kroon spant, ben ook ik redelijk verwend qua gamesbeursen tegenwoordig, zeker na het bezoek aan de E3 twee maanden geleden. Hoewel het geweldig was om de E3 een keertje echt mee te maken, is de gamescom toch duidelijk de betere beurs. Alles is zoveel beter georganiseerd met rustige presentaties in afgesloten ruimtes waar je ook gewoon antwoord krijgt op lastige vragen en je elkaar gewoon kan verstaan. Zulke presentaties zijn zoveel fijner dan de simpele booth-tour die op de E3 gebruikelijk is. Daarnaast is het op de gamescom ook veel beter verzorgd achter de schermen met een hapje en een drankje en gewoon stoelen waar je even rustig op kunt zitten zijn af en toe al een verademing.

Ik vond het wel jammer dat er dit jaar niet zo groots werd uitgepakt, met name door Sony. Waar ze de eerdere jaren voor de 18+-games een erg toffe aankleding hadden met oliedrums en een mortuariumlook, was het dit jaar gewoon allemaal tv's in boekenkasten en dat was het. Ik mis de Buzz-bus uit Leipzig en de gametoiletten van vorig jaar. EA's stand was erg op elkaar gepropt allemaal, met een grote doos voor Battlefield 3 en ook Activision had niet meer dan een aantal van dat soort blokken. Maar ja, dat komt door de strenge leeftijdscontrole van de Duitse overheid waardoor alle stoere games niet open en bloot vertoond mogen worden. Dat er met mijn ondertussen alweer 27 jaren ook nog naar mijn id wordt gevraagd bij de ingang van Prototype 2 vleit me dan wel weer een beetje!

Paper Mario 3DS
Paper Mario 3DS stelde vooral teleur vanwege zijn afwezigheid op de beurs. Niet alleen is dat vervelend omdat ik er nu niet mee heb kunnen spelen, maar het wijst er ook op dat we de game voorlopig nog niet hoeven te verwachten. Wel speelbaar waren Super Mario 3D Land, die qua opzet veel weg had van Super Mario 64, Luigi's Mansion 2 die traag speelde, maar desondanks wel tof was, al vraag ik me wel af of het spoken jagen na drie spoken nog steeds leuk blijft. Tot slot was er nog Mario Kart 3DS waarbij de grootste vernieuwing onderwaterracen is maar veel invloed op de gameplay heeft dat niet. Het zijn alle drie vermakelijke games die er prima uitzien, maar een 3DS-game waar ik écht enthousiast van werd heb ik helaas niet gezien.

Pheno
Ik had me vooraf voorgenomen me weinig in de publieke hallen te begeven. Te druk, het eten is er duur en ik heb gewoonweg geen zin om in een wachtrij te staan. Al kun je met een mediakaart makkelijk tijd besparen, je mag toch maar een kwartier spelen omdat het anders wel erg treurig wordt voor de wachtende mensen.

Vrijdagmiddag ben ik pas echt gaan kijken wat daar te zien was en ik wist meteen dat mijn voornemen terecht was. Vooral hal 9 rook dood van de zwetende mensen. Arme booth babes. Dat was dan ook de pc-gamershal, dus de vooroordelen van MMO-spelende gamers werd alleen versterkt. Opvallend dus dat MMO's en Free 2 Play-games voor pc in Duitsland veel drukker bezocht worden dan een Sony, Nintendo of Microsoft-stand. Bij die stands moeten de gamers bewegen, dat zijn ze niet gewend en ook niet van plan om te proberen.

Als media kun je in de mediahallen komen, waar de uitgevers zorgen dat het ons aan eten en drinken niet ontbreekt. Erg handig, want voor, tijdens of na je afspraak kun je snel nog wat naar binnen werken, als je niet naar de volgende afspraak moet rennen, natuurlijk.

Ik heb alles kunnen zien, eten en drinken op de beurs wat ik wilde, dus ik kijk met een tevreden gevoel terug op de vier dagen.

Diablo III
Donderdagochtend: 9:00. De media mag een uur eerder naar binnen. Rennen hoef ik niet, ik cast gewoonweg een frozen orb en loop cool naar de nog lege stand van Diablo III van Blizzard. De demon hunter en monk heb ik in de vorige build niet kunnen proberen. Ik kies de ranged demon huntress. Anderhalf uur later sta ik buiten, een grijns waar The Joker nog jaloers op zou zijn. De demon huntress is tof. King Leoric is nog eens dood. En ik? Ik ben op vrijdag nog een keer gegaan om de monk-klasse te testen. Chaos en skills om destructief gehele groepen af te maken. Het spel is wat ik verwachtte en meer, ik heb nog steeds niet mijn eerste karakter bepaald voor wanneer we echt los mogen in Sanctuary. Diablo III gaat de immense verwachtingen van de fans waarmaken. Heb geduld, het wachten zal beloond worden.

KoosyNL
De gamescom was enorm tof! Ik heb enorm veel weten te spelen en ook op de publieke dagen nog bij veel dingen naar binnen kunnen komen door het showen van de perspas. Dit was echt nodig want het was achterlijk druk op de publieke dagen. Ik zal het dan eigenlijk ook iedereen afraden om ernaartoe te gaan als je geen pers bent. Uren in de rij staan voor 15 minuten fun is niet tof.

Verder was het gewoon erg gezellig. We waren met een toffe club en ondanks dat we geen feestjes hebben bezocht, was het enorm gezellig.

Dead Island
Ik keek er echt enorm naar uit om Dead Island op de beurs te mogen zien. Ik wist nog niet wat ik ervan moest verwachten en wilde het graag met eigen ogen zien. Helaas schitterde de game door afwezigheid waardoor ik nog steeds niet weet wat ik ermee moet. Enorm jammer want het had meer mensen zoals mij zo vlak voor de release kunnen overtuigen.

Kensuke
Men sprak al eerder over onprettige geuren in hal 9, ook wel de 'pc-mmo's hal'. De stank van een grote groep mensen met overgewicht die dicht bij elkaar moeten staan in een gesloten ruimte is inderdaad niet mijn favoriete eau de toilette. Het kan echter niet opboksen tegen de mysterieuze misselijkheid die uit een van de badkamers van onze hostel kwam. 'De geur' was een unieke mengelmoes van narigheid. Alsof duizend marathonlopers tegelijkertijd hun schoenen hadden uitgetrokken om vervolgens hun voeten in te smeren met rotte eieren.

De herkomst van 'de geur' blijft een raadsel. Neen, de oorzaak was niet een vergeten weg te spoelen drol of urine op de grond die inmiddels zuur was geworden. Wat dan wel? Een uitgebreide inspectie van de gehele FOK!crew (die niet vreemd zijn van viezigheid) leidde tot niets. Als een tovenaarstruc die je simpelweg niet kunt ontraadselen.

Borderlands 2
Een van mijn grootste motivaties om naar gamescom te gaan was om te zien wat Gearbox met de FPS/RPG-hybride zou doen. Het eerste deel was namelijk slordig, maar had heel veel ruimte voor verbetering. Ik had niet meer dan een trailer verwacht met amper gameplay, maar kreeg in plaats daarvan een live-demonstratie van wat ze allemaal aangepast en verbeterd hebben (zie preview).

Wil jij weten wat de hoogte- en dieptepunten waren voor onze redactieleden? Ga dan snel naar de volgende pagina en lees hier onder andere over te hoge opstapjes en de schone dames op de beursvloer.