De grote games canon - deel 8

<\/center>
In 2000 kwam er een spel uit dat de complete gamewereld op zijn kop zette. Het spel kan bijna wel gezien worden als de grondlegger van een nieuwe gamegroep: de mainstream. Het spel dat dit voor elkaar kreeg was Will Wright’s The Sims, een spel dat in één klap de gamesindustrie ook voor niet-‘nerds’ interessant maakte.

The Sims werd een gigantisch succes bij mannen, maar vooral bij vrouwen die nog nooit eerder échte games hadden gespeeld. De grootste factor hierin was waarschijnlijk het poppenhuis-gevoel van The Sims, want nog nooit kon je zo levensecht vader en moedertje spelen in een door jou ingericht huis. Het doel van het spel was namelijk om de zogenaamde Sims te besturen en ze zo gelukkig mogelijk te maken. Hierbij moest rekening gehouden worden met acht factoren: honger, energie, comfort, plezier, hygiëne, sociaal, blaas en omgeving. Al deze ‘behoeften’ moest je op verschillende manieren vervullen, maar tegelijkertijd moest je Sim ook werk zoeken en carrière maken om de benodigdheden voor deze behoeften te kunnen betalen. Het spel was dus wel net iets meer dan een digitaal poppenhuis.


The Sims, De Sims 2 en De Sims 3<\/center>

In 2002 werd De Sims het meest verkochte PC-spel allertijden en dankzij het succes van het origineel konden uitbreidingen niet lang op zich laten wachten. Binnen drie jaar waren er dan ook al maar liefst zeven uitbreidingen uitgekomen, die allemaal weer nieuwe meubeltjes en functies toevoegden. Ook deze uitbreidingen sloegen in als een bom en de geldbron die De Sims heette leek onuitputtelijk, zeker toen in 2004 De Sims 2 uitkwam. Goede lezers zal het opgevallen zijn dat deze game niet meer The Sims heet, maar De Sims. De Sims 2 was vooral een grafische update met enkele nieuwe toevoegingen zoals levensfasen, Sims groeiden nu op en sterven. Daarnaast hadden de Sims nu levenswensen en bepaalde doelen die ze nastreefden. Hoewel de verbeteringen niet erg groot waren, was de fanbase toch erg blij met deze nieuwe game, want ook dit deel werd massaal gekocht. Net als de vele uitbreidingen en accessoirepacks.

Naast de PC-versies van de game is het spel later ook op andere platformen verschenen. Er zijn vijf Sims-titels voor de PlayStation 2-generatie gereleased; The Sims, De Sims: erop uit!, De Urbz: Sims in the City, De Sims 2 en De Sims 2: Huisdieren. Hoewel sommige games dezelfde naam hebben als een PC-versie van De Sims wijkt de inhoud en speelstijl van de spellen erg af en verschenen de console-versies ook pas langere tijd na de PC-variant. De Sims 2: Huisdieren is ook verschenen op de Wii, maar naast deze Sims-game is voor de Wii ook een geheel nieuw Sims-concept genaamd MySims bedacht. Deze Sims-game is eerst op de Wii en Nintendo DS verschenen en heeft daarna pas de overstap gemaakt naar de PC. MySims legt de nadruk op het bouwen van dingen en het praten met dorpsgenoten in plaats van het vervullen van de behoeften van je eigen personage. Van MySims is ook een tweede deel verschenen genaamd MySims: Kingdom. Voor de Xbox 360 en PlayStation 3 zijn op het moment van schrijven nog geen Sims-games beschikbaar.



MySims
<\/center>
Afgelopen jaar werd De Sims 3 aangekondigd, hoewel natuurlijk iedereen al wist dat deze game al lange tijd in productie was. Ten tijde van de release van De Sims 2 heeft een crewlid als grapje een volledig verzonnen preview van de game geschreven. Deze preview is ondertussen ruim 200.000 keer bekeken, wat toch wel iets zegt over hoe erg men zit te wachten op deze derde Sims-game. In hoeverre deze futuristische preview het bij het goede eind had zal begin 2009 blijken, wanneer de game in de winkel zal komen te liggen.