De grote games canon - deel 8

<\/center>
Ultima Online (UO) is een grafische massive multiplayer online role-playing game (MMORPG), welke het levenslicht zag op 25 September 1997, uitgebracht door Origin Systems. Het is één van de grondleggers van het genre en wordt vandaag de dag nog steeds gespeeld.


<\/center>
Ultima Online komt voort uit een idee van Richard Garriott om duizenden mensen tegelijk te laten spelen in één grote fantasiewereld. Eerder waren er al spellen waarbij een paar honderd mensen tegelijk konden deelnemen zoals The Realm Online, Neverwinter Nights en Meridian 59. Maar Ultima Online zorgde voor een grote verandering, zowel op grafisch gebied als de manier waarop het gespeeld werd.

Het project startte in 1995 en werd voor het eerst aan het publiek getoond op de E3 van 1996. Toentertijd was Ultima Online een dure en riskante onderneming voor het bedrijf. De ontwikkelingskosten waren vele malen hoger dan voor een normaal spel. Verder moest het de Ultima series veranderen in een compleet nieuw genre. Enkele zeer ambitieuze aspecten van het spel waren:
- De spelers de mogelijkheid bieden om huizen te kopen en bouwen in het landschap
- Een skill/levelsysteem zonder de traditionele ervaringsgebaseerde levels en classes
- De mogelijkheid om spelers een in-game economie te laten opbouwen
- Spelers konden elkaar overal aanvallen, zelfs in steden (dit is later veranderd)



<\/center>
Na zijn release midden 1997 bleek Ultima Online erg populair te zijn. Binnen een half jaar waren er al 100.000 betalende spelers online. Dit liep in een aantal jaar op naar 250.000 spelers. Origin wist veel geld te verdienen aan de maandelijkse betalingen van de gebruikers, dit succes zette veel andere bedrijven er toe aan om ook MMO’s te gaan ontwikkelen. De meest succesvolle spellen na het uitkomen van Ultima Online zijn EverQuest, Dark Age of Camelot en natuurlijk World of Warcraft.