De grote games canon - deel 8

<\/center>
Counter-Strike is sinds het begin van dit millennium geen gewone multiplayergame, maar een waar begrip in de gameswereld. Nog dagelijks zitten miljoenen mensen achter hun pc om als terrorist of counter-terrorist het andere team uit te moorden of bommen te planten/ontmantelen.

<\/center>

Het begon allemaal in de zomer van 1999 toen twee programmeurs als hobby een bèta-mod maakten voor de populaire game Half-Life. Deze mod werd echter al snel vrij populair en dit viel ook ontwikkelaar Valve op. De twee jongens werden door het bedrijf benaderd en al snel werd Counter-Strike omgetoverd tot een echte officiële Half-Life mod.

Er zijn vele updates geweest voor de game, maar de versies die de mensen het meest speelden zijn 1.3, 1.5 en later nog als laatste versie 1.6. Versie 1.3 werd vooral beroemd door het misbruik van de bug die liefkozend de bunnyhop werd genoemd. Door op een bepaalde manier kleine sprongetjes te maken kon je razendsnel over een map voortbewegen. In latere versies werd deze bug aangepakt. Versie 1.5 is de versie waar de meeste gamers wel mee gespeeld hebben, deze versie wordt door velen dan ook als de beste versie beschouwd.
Bij versie 1.5 werden spelers met elkaar verbonden via de zogenaamde World Opponent Network (WON). Toen echter in september 2003 versie 1.6 werd gereleased werd het hele concept van WON overboord gegooid en moesten de spelers gaan connecten via het Steam-netwerk. Dit viel niet bij iedereen even goed en velen bleven dan ook stug versie 1.5 doorspelen. Toen echter in 2004 de WON offline werd gehaald werden ook deze spelers verplicht over te stappen op Steam.



<\/center>
Naast de originele Counter-Strike werd er door een andere ontwikkelaar ook gewerkt aan een betere en opgepoetste versie, genaamd Counter Strike: Condition Zero. Echter doordat deze game enkele malen werd uitgesteld en er tijdens het ontwikkelen van developer werd gewisseld is deze game nooit erg aangeslagen. De meeste mensen bleven bij hun oude vertrouwde Counter-Strike 1.5.

Toen Half-Life 2 echter gelanceerd werd, welke op de Source-engine draaide, ging er een nieuwe wereld open voor de CS-fans. De nieuwe engine bood mogelijkheden om Counter-Strike niet alleen grafisch een gigantische boost te geven, maar ook om de gameplay zelf aan te pakken. Dit is ook meteen een kritiekpunt van een hoop spelers. De hardcore gamers speelden al jaren Counter-Strike en waren compleet gewend aan de controls. Echter omdat onder andere de geweren in Counter-Strike: Source anders aanvoelden en de hitboxes veranderd waren, voelden een hoop CS-gamers niets voor deze nieuwe versie. Hier ontstond ook een beetje een tweescheuring tussen de spelers. Sommigen bleven bij hun oude vertrouwde CS, terwijl veel mensen toch overstapten op de nieuwe Counter-Strike: Source.

Counter-Strike is sinds de release van de bèta versies al mateloos populair en nu na al deze jaren later is het nog steeds de populairste multiplayer PC-shooter. De verwachting is dat dit voorlopig ook nog wel een tijdje zo zal blijven. Vele ontwikkelaars zullen dromen van het succes die een relatief simpele mod als Counter-Strike zo moeiteloos heeft kunnen bereiken.